TOP

H&M dit jaar in zee met designerlabel Comme des Garçons

Het wordt ook dit jaar in november weer dringen bij H&M. De modeketen heeft een contract weten af te sluiten met Rei Kawakubo's label Comme des Garcons voor een speciale designerlijn voor haar klanten.

De Japanse ontwerpster pakt flink uit met aparte mini-collecties voor mannen, vrouwen en kinderen plus een accessoirelijn en een nieuwe unisex geur. Als eerbetoon aan de roots van Kawakubo wordt de H&M Commes des Garcons lijn begin november eerst ten doop gehouden bij  H&M Tokio. Op 13 november zal het hele pakket daarna eerst bij wereldwijd geselecteerde filialen en later ook via de webshop te koop zijn.

Net als collega-ontwerpers die eerder voor H&M ontwierpen vind ook Rei Kawakubo het een uitdaging om een betaalbare collectie voor de grote markt met toch haar eigen handschrift te ontwerpen. H&M op zijn beurt had Rei Kawakubo, bekend om de uitgesproken vanuit het patroon ontworpen designs, al heel lang bovenaan de wenstlijst staan. H&M’s eerdere designer samenwerkingen met Karl Lagerfel, Stella McCartney, Viktor & Rolf en Roberto Cavalli waren steeds een doorslaand succes. Het overgrote deel ervan was steeds de eerste dag al uitverkocht en de publiciteit eromheen was enorm. Foto’s van de Comme des Garcon lijn voor H&M zijn overigens al enige tijd geleden uitgelekt. Al in juni kwamen ze via het Amerikaanse blad Nylon op de weblog van de Elle daar terecht en meer recent – op 15 augustus – doken ze op de site van Shopdiary en de Engelse Vogue op.