TOP

Hoe gaat het met Melik shoes? [Interview]*

Soms bieden minder goeie tijden juist kansen. Zoals voor Melik Shoes, dat middenin de crisis is opgericht en vanaf het begin groei doormaakt. Eigenaar Alphan Melik vertelt.

Hoe was het afgelopen inkoopseizoen voor Melik?

“Leuk en gezellig druk, we hebben onze targets ruim gehaald.”

Hebben jullie last gehad van moeilijkere periodes?

“Nee nog niet. We zijn sinds zes jaar bezig en de cijfers laten een geleidelijke groei zien. In tijden van crisis is er juist veel ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en dat biedt heel veel kansen. Om interessant te blijven voor zijn klanten en prospects wordt de retailer gedwongen om alle marketing-P’s onder de loep te nemen en aan te scherpen. Melik Shoes brengt een opvallende collectie met een duidelijke eigen stijl voor een commerciële prijs. Natuurlijk moeten we er hard voor werken maar langzaam aan kent Nederland ons. De crisis heeft ons misschien juist wel geholpen.”

Wat raden jullie retailers aan om door deze moeilijke tijd heen te komen?

“Als retailer moet je misschien veel meer doen dan voorheen om op te vallen, klanten te verleiden en aan je te binden. Succes maak je zelf en hangt af van verschillende factoren, waaronder uiteraard ook de collectie. Val niet terug op successen van het verleden maar zorg voor een gegarandeerde toekomst. Ken je klant en weet wat je aan hem verkopen kunt, voor welke prijs en in welke kwaliteit. Stem daar je aanpak op af.”

Wat doen jullie er eventueel zelf aan om er goed door te komen?

“Belangrijk voor ons is om onze identiteit vast te houden en met goede (commerciële) collecties te komen. Daarbij is onze kracht dat the looks, the fit, the quality & the price matchen. Melik Shoes brengt een rijk product tegen een scherpe prijs. Daarbij zijn de lijnen kort en de contacten direct. Om de retailers van dienst te zijn, bieden wij klanten aan om eventueel slecht lopende series te ruilen en hebben wij voorraad om hardlopers direct na te kunnen leveren. Ook kan de retailer tussentijds instappen.”

Jullie slogan is ‘Moving people’? Kun je daar iets over vertellen? 

“Moving People heeft een dubbele betekenis. Ten eerste het dragen van Melik Shoes raakt je, doet wat met je. Een Melik Shoes liefhebber versterkt zijn identiteit door zijn schoenkeuze. Ten tweede dragen schoenen je letterlijk van hier naar daar.”

Wat maakt Melik speciaal? Wat zijn de sterke punten?

“We bieden commerciële collecties voor een uitgebalanceerde prijs, zijn een klein en betrokken, enthousiast en actief team met een persoonlijke service en we hebben korte lijnen, handelen snel en spelen in op elke kwestie. Daarnaast bieden we flexibiliteit in ruilen van slechtlopende series. En we leveren altijd stipt op tijd.”

Jullie hebben de ambitie het meest gedragen Nederlandse herenschoenenlabel te worden binnen de Benelux. Wat doen jullie eraan om die ambitie te bereiken?

“We doen de dingen die we doen uitzonderlijk goed! Dit is een samenhang van motivatie, energie, geloof, vertrouwen, reizen, niet klagen, doorgaan, vallen en weer opstaan en hard werken.”

Tot slot: Zijn er nieuwe ontwikkelingen voor voorjaar 2016?

“Nieuws is er altijd. Dat moet als leverancier in de modebranche wel. Buiten het kleurenpallet dat continu verandert zijn wij altijd op zoek naar nieuwe materialen en bewerkingen die bij ons passen. We kunnen alvast verklappen dat we voor SS2016 een lasertechniek op het leer hebben toegepast. Verder kun je van ons  weer veel kleur en opvallende details verwachten.”

 

Melik Shoes

C.A.S.T. Schoenencentrum

Showroom 228/229, 1ste etage, area rood

p/a Buizerdlaan 6

3435 SB  Nieuwegein

www.melikshoes.com

013-8892082