TOP

In gesprek met Marijn Verschure van Cast: ‘We staan aan het begin van een complete transitie’

Marijn Verschure, oud-eigenaar van schoenenmerk Wednesday Whiskey, werd in augustus 2018 aangesteld als general manager van het Centrum voor Accessoires, Schoenen en Tassen (Cast) in Nieuwegein. Zijn opdracht: Cast toekomstbestendig maken. “Ik zie dat het honderdtachtig graden anders moet.”

Waarom besloot je op de functie te solliciteren?

“Ik zag de vacature voorbijkomen tijdens een vakantie in Portugal en heb meteen naar het recruitmentbureau gebeld voor meer informatie. Wat me aansprak is dat het bestuur op zoek was naar een ambassadeur voor het centrum, iemand die Cast verder zou kunnen brengen. In eerste instantie had ik mijn twijfels, omdat ik in het verleden kritiek op Cast heb gehad. Aan de andere kant heeft dat me misschien juist getriggerd om te reageren. Ik zie echt potentie in het centrum, maar ik zie ook dat het anders moet. En ik heb het gevoel dat ik, met de kennis en ervaring die ik nu heb, die verandering teweeg kan brengen.”

Waarom wil je die kennis en ervaring juist voor Cast inzetten?

“Omdat het fantastisch is om voor een instituut als Cast te mogen werken. De afgelopen weken heb ik een groot aantal exposanten en oud-klanten uit mijn tijd bij Clarks en Wednesday Whiskey gesproken. Uit die gesprekken is naar voren gekomen dat Cast nog steeds een duidelijke functie heeft; het op een efficiënte manier bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Veel moeilijker moeten we het ook niet maken. Alleen moet je je wel afvragen of de manier waarop dat nu gebeurt, straks nog wel relevant is. Het bestuur heeft me de opdracht gegeven het centrum toekomstbestendig te maken, onder meer aan de hand van de technologische ontwikkelingen in de markt. Digitalisering mag veel meer van invloed worden op hoe het centrum functioneert.”

Hoe zou dat er concreet uit kunnen zien?

“Ik kan me voorstellen dat bezoekers zich straks via een pasje of gezichtsherkenning bij de digitale receptie melden. Eenmaal binnen worden ze begeleid door een digitale tool – misschien wel in de vorm van een holografische assistent – die hen informeert over wat er in het centrum gaande is. Tijdens de beurs Buy&Bloom (9-11 september, red.) hebben we een eerste aanzet gedaan en bezoekers gevraagd zich te registreren. Een veelgehoord punt van kritiek is dat het centrum te weinig mensen trekt. Zo’n conclusie kun je pas trekken wanneer je data hebt over het aantal bezoekers en op welke dagen en tijden ze aanwezig zijn. Een volgende stap wordt meten hoe mensen zich door het pand bewegen. Die informatie kunnen we gebruiken om op activiteit en commercialiteit te sturen.”

Wat bedoel je daarmee?

“Ik heb de indruk dat veel inkopers elk seizoen hun vaste rondje in Cast af gaan, terwijl het product dat één showroom verder ligt misschien wel relevanter voor hun winkel is. En met relevante merken worden de beste doorverkoopresultaten behaald. Door winkeliers met zulke merken in aanraking te brengen, kunnen we het productaanbod in de winkelstraat vanuit een onafhankelijke rol verbeteren.”

Op welk punt staat Cast op dit moment?

“Aan het begin van een complete transitie. Om toekomstproof te worden moeten we een draai van honderdtachtig graden maken. Allereerst moet de positiviteit weer terugkomen in de branche. Ik ben me ervan bewust dat veel winkeliers en leveranciers het momenteel zwaar hebben. Met Wednesday Whiskey heb ik zelf ook in dat schuitje gezeten. Toch moeten we vooruit blijven kijken, er met zijn allen de schouders onder zetten en de mensen die het moeilijk hebben daarin proberen mee te trekken. Dan gaat het voor iedereen leuker worden. Dat begint met elkaar in de wandelgangen gewoon weer ‘goedendag’ te wensen en eens vaker een praatje met de buurman te maken. Dat gebeurt nu te weinig. Ik heb het idee dat er op dit moment veel partijen in de markt zijn die wat voor elkaar zouden kunnen betekenen, maar hun ogen sluiten voor wat de ander heeft te bieden.”

Is er reden tot positiviteit?

“Ik denk het wel. Ik zie genoeg voorbeelden van succesvol ondernemerschap; retailers die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en waar ze het verschil kunnen maken. Die er echt alles aan doen om hun zaak te laten slagen en niet bang zijn om daarvoor risico’s te nemen. Ik denk niet dat het aan mij is om namen te noemen, maar je kunt in de winkelstraten zien wie het op dit moment goed doen. Dat neemt niet weg dat er ook een hoop ondernemers zijn bij wie het, hoe hard ze er ook aan trekken, toch niet lukt. Met Wednesday Whiskey ben ik gestopt. Dat viel me op dat moment heel zwaar, maar heeft me uiteindelijk wel verder gebracht.”

Hoe kijk je terug op de afgelopen edities van BrandNew en Buy&Bloom?

“Ik denk dat het, met wat wij als Cast hebben kunnen doen, over het algemeen geslaagde beurzen zijn geweest. We hebben veel leuke reacties op de aankleding en styling van de evenementen gehad, zeker tijdens Buy&Bloom. Maar ik denk ook dat er verbeterpunten zijn. Onder mijn voorganger is al doorgevoerd dat we volgend seizoen van twee beurzen naar één grote beurs gaan, zoals de ISLN vroeger. Nieuw is dat we daar vier themadagen aan toevoegen. We willen duidelijker gaan segmenteren op de vier belangrijkste productgroepen: sport, fashion, comfort en kids. Per beursdag zal een van deze thema’s worden uitgelicht.”

Biedt Cast binnen deze thema’s voldoende aanbod?

“Op dit moment wel, want we gaan kleinschalig van start. Er zijn nog wel een paar partijen die we hier heel graag zouden willen hebben, maar die het op dit moment niet relevant vinden om in Cast te zijn vertegenwoordigd. Het is aan ons om daar verandering in te brengen. Cast moet in de toekomst het hart van de complete schoenenbranche zijn.”

Om welke merken gaat het?

“Daar kan ik pas iets over zeggen als we zelf helder voor ogen hebben waar we met het centrum naartoe willen. Daarvoor is het nu nog te vroeg. In elk geval gaan we kijken of we het niveau in samenwerking met de exposanten kunnen opkrikken. Dat betekent dat we op termijn bepaalde eisen gaan stellen aan de huidige en nieuwe merken die in Cast worden aangeboden, en aan de manier waarop dat gebeurt. Volgens mij is dat heel normaal. Leveranciers willen ook graag dat hun producten op de juiste manier in de winkel worden gepresenteerd. We willen niemand zomaar buiten de deur zetten, dat is absoluut niet aan de orde. Als een leverancier moeite heeft zijn verhaal op de juiste manier te vertellen, zijn wij de eersten om te helpen.”

Het is niet zo dat lege showrooms met alle geweld gevuld moeten worden?

“Nee. Het gaat mij erom dat we inkopers een relevant aanbod kunnen bieden. Al zou de helft van het centrum leeg staan; als de andere helft is gevuld met relevante aanbieders zou nog steeds heel schoenenland hiernaartoe komen. Al is het natuurlijk vervelend voor de inkomstenstroom als zoiets ooit gebeurt. Veelgehoord tijdens gesprekken met exposanten en bezoekers is dat het pand te groot is en er vleugels moeten worden afgestoten. Ik denk niet dat afstoten direct de oplossing is. Weet je hoeveel leegstand er daadwerkelijk is? Rond de 15 procent. Dat lijkt veel, maar het betekent ook dat 85 procent van het pand wél is gevuld. En als je meeneemt dat er in de afgelopen tien jaar een op de vier schoenenwinkels verdwenen is (CBS, april 2018, red.), vind ik het hier om heel eerlijk te zijn nog wel meevallen.”

Bestuursvoorzitter Dennis Beute omschrijft je als ‘de juiste man op het juiste moment’. Welke ervaring neem je mee?

“Vijf jaar ondernemerschap, wat als twintig jaar voelt omdat ik bijna alles zelf deed. Van het ontwerpen van nieuwe collecties tot het inpakken en versturen van pakketjes. Door mijn tijd bij Clarks (zie kader cv, red.) weet ik ook hoe het is om voor een wereldmerk te werken en als schakel binnen een groter geheel te opereren. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die in hun carrière met zulke contrasten te maken krijgen. Daarbij weet ik hoe het is om door het stof te gaan. Als het slecht gaat met je bedrijf, ga je als ondernemer door een heel diep dal. Die ervaring heeft me geholpen om zaken meer in perspectief te zien en geleerd snel te schakelen. Het is ook een goede drijfveer om niet nogmaals dezelfde fouten te maken.”

CV

Marijn Verschure (1983, Roermond) begint zijn carrière in de schoenenbranche in 2009 op de marketingafdeling van het Britse schoenenmerk Clarks. In 2013 begint hij voor zichzelf met het schoenenmerk Wednesday Whiskey. In mei dit jaar maakt hij bekend met zijn bedrijf te stoppen. Daarover zegt hij in een interview met Schoenvisie: “Qua merkbeleving stond Wednesday Whiskey als een huis, maar invloeden van buitenaf – waar ik geen grip op had – zorgden ervoor dat het als bedrijf niet meer rendabel was.” Met ingang van augustus 2018 is Verschure oud-directeur Lieke Poppe opgevolgd als nieuwe general manager van Cast.

Foto: Burt Quincy


Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘ceo-interview’ in Schoenvisie 2018-8 (25 september 2018).

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws en marktontwikkelingen uit de schoenenbranche? Abonnees hebben de nieuwste editie van Schoenvisie deze week (20 november 2018) als digitaal magazine via de mail ontvangen. Met in ons novembernummer aandacht voor Loint’s of Holland, Nolten en wel/niet meedoen aan Black Friday? Nog geen abonnee? Hier vind je alle mogelijkheden.