TOP

Label to Watch: Elvy [interview]

Laura Vlasblom deed ooit mee aan het songfestival, stond op de bühne en sprak tekenfilms in. Toch vond ze het tijd om iets anders te doen en richtte haar tassenmerk Elvy op: “Ik weet heel goed hoe een C-akkoord in elkaar zit, maar tassen was nog compleet nieuw dus ik heb een spoedcursus lederwaren gehad.”

De naam Laura Vlasblom zal bij een deel van Nederland misschien nog wel een belletje doen rinkelen. Ooit deed ze mee aan het songfestival met een meidengroepje, sprak ze tekenfilms in en stond ze op de bühne. Tot ze het in 2014 tijd vond om iets anders te gaan doen. “Mijn man Michel Veenman werkte bij Legend waar hij de tassenafdeling heeft opgezet en hij wilde ook verandering. Ik heb modeagenturen gehad en evenementen georganiseerd, tot we in januari 2015 samen bedachten een tassenlijn op te zetten. Zo ontstond Elvy.”

“Vrouwen die op pad gaan willen liever niet een enorme tas meenemen, maar juist een handelbaar tasje waar je telefoon, lipgloss en wat geld in past. We hebben een munitietasje ontdekt uit de Tweede Wereldoorlog dat in de jaren ’80 ook een hype was bij linedancers. Ik heb dit tasje weer terug gebracht. We begonnen met honderd items en nu zitten we al op 1.500 tassen per maand. Het is in een jaar enorm hard gegroeid en het was voor mij compleet nieuw. Ik weet heel goed hoe een C-akkoord in elkaar zit, maar dit is zo anders dat ik meteen een spoedcursus lederwaren heb gehad.”

Waardoor komt het dat het zo goed gaat met het Elvy?

“Ik denk dat iedereen gevallen is voor het kleine tasje en het is misschien ook ‘the right time, the right place’ geweest. Ik kom zelf uit de entertainmentindustrie en houd altijd goed mijn ogen open voor waar vraag naar is. Wat willen mensen nu? Dat zijn kleine tasjes. Sommigen gaan duur voor Chanel, maar niet iedereen kan dat betalen. Wij proberen alles onder de honderd euro houden. Ik was vorige week op Loveland en daar zag ik de tasjes overal voorbij komen.”

Speelt je bekendheid mee aan het succes van het merk?

“Ik denk dat sommige mensen mij misschien wel herkennen van vroeger, maar als je handel niet klopt en je niet een leuk product hebt, dan gaan winkeliers ook niet verder inkopen.”
Elvy Rihanna Alanis
Was het lastig om zo snel te groeien?

“Mijn zwager is een goede zakenman en hij zegt dat als je het even niet meer overziet, je niet als een kip zonder kop moet gaan rondrennen, maar juist achterover moet leunen en pas op de plaats moet gaan kijken wat er moet gebeuren. Dat is zo een fijne visie. We proberen ons hoofd erbij te houden en ondernemen waar nodig is. We geven niet zomaar onnodig geld uit aan marketing. Met zo een visie red je het.”

Bij hoeveel winkels ligt het merk momenteel?

“We hebben ongeveer 250 verkooppunten en daar komen er steeds meer bij. Het is de bedoeling dat we heel Nederland vol gaan leggen met Elvy-tassen. We moeten wel opletten dat het merk niet bij de buren van een bestaande klant ligt, maar het hoeft niet heel exclusief te zijn. We passen goed in conceptstores, maar ook in schoenen-, mode- of lederwarenwinkels. Het is een mooi bijproduct voor een mooi prijsje van 39,95 tot 99,95. Het kan liggen in het middensegment, maar ook in het wat hogere segment.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“We willen een stready klantenkring opbouwen waarmee we goed zaken kunnen doen. We willen samenwerken met de winkelier en geen starre leveringsvoorwaarden aanhouden. Als iemand iets niet kan verkopen, kunnen ze het wat mij betreft ruilen. Als de ondernemer succesvol is, werkt dat ook mee voor ons.”

“Daarnaast willen we het merk verder uitbreiden. Sinds heden hebben we een agent in België en Duitsland erbij gekregen. Het ik kijken hoe dit gaat, maar hierna zou het meest interessante zijn om naar Amerika te gaan. Het uitgaan zoals we dat in Nederland kennen, ga je ook steeds meer in Amerika zien en ik denk dat Elvy daar goed bij staat.”