TOP

Merkprofiel: Atelier do Sapato

Schoenen voor volwassen, stoere, zelfstandig denkende, creatieve vrouwen. Schoenen waarbij ze zich lekker voelen en “die niet gekocht worden vanwege de status of ‘bling bling’”. Dat zijn de schoenen van Atelier do Sapato.

Rense Hekstra is mede-oprichter van Atelier do Sapato. Hij heeft duidelijk voor ogen voor wie hij zijn schoenen ontwerpt. Tot het voorjaar 2014 bracht hij ook twee keer per jaar een mannencollectie, maar richt zich nu enkel nog op de vrouwen schoen. “Reden is het gebrek aan volume. Het hele midden- en hoogsegment heeft een paar lastige seizoenen gehad, met name voor mannenschoenen.”

AtelierdoSapato

Atelier do Sapato is opgericht in 2007. De naam betekent letterlijk ‘schoen werkplaats’ en reflecteert het respect voor handgemaakte schoenen. Tijdens zijn werk als inkoper voor Invito kwam Hekstra in contact met de ambitieuze eigenaren van de Portugese schoenenfabriek Macosmi. “Zij wilden graag een eigen merk beginnen en ik eigenlijk ook.”

Het begin was lastig. De ondernemer wist gelukkig welke valkuilen hij moest vermijden. “Ik heb ooit een eigen kledingmerk gehad en van de hoeveelheid fouten die ik toen heb gemaakt, heb ik wel geleerd.”

Hij wist dat het zeker 2 tot 2,5 jaar zou duren voordat rendement behaald werd. En hij wilde de productie verzekerd hebben. “Samenwerken met een producent maakt alles makkelijker, al hebben we dagelijks strijd over dingen. Gelukkig weten we wat we aan elkaar hebben en hebben we dezelfde langetermijnvisie.”

AtelierdoSapato3

Hekstra ontwerpt in zijn studio in Amsterdam. Bij elkaar zit hij drie maanden per jaar in Noord-Portugal. Inspiratie haalt hij van de straat. “Ik kijk veel naar mensen, kijk wat collega fabrikanten doen, kijk naar modeshows, put uit mijn eigen gevoel en doe ideeën op uit voorgaande collecties. Ideeën die ik toen had maar niet uitgevoerd heb, kunnen voor een nieuwe collectie wel werken.”

De collectie voor komende winter bestaat uit 21 ‘Advanced Vintage’ items die verdeeld zijn over 9 product families en is anders opgebouwd dan voor heen. Een etalage in de Italiaanse stad Bologna inspireerde Hekstra om uit te gaan van materiaal of een detail in plaats van de leest als uitgangspunt te nemen voor de collectie. Het materiaal verbindt de schoenen waardoor een enkellaars met stiletto hak gezusterlijk naast een bikerboot of vintage laars staat van hetzelfde materiaal.

Atelier do Sapato is vertegenwoordigd in 17 landen, met name in Noord-Europa. De komende tien jaar wil Hekstra de naamsbekendheid vergroten en “als een kleine diamant mooie, rijke, consistente producten maken”.

AtelierdoSapato1