TOP

Merkprofiel: The Seeker*

De basisschoen opnieuw uitvinden is de filosofie van het merk The Seeker uit Barcelona. Ruim een jaar bezig heeft het merk vier eigen winkels in Madrid en Barcelona en liggen de collecties bij tal van winkels in Spanje, Italië en Griekenland.

The Seeker is opgericht door ontwerper César Farrés en ondernemer Joaquín Feliu die onder andere voor Gusto Barcelona werkte. Met drie aandeelhouders en een startbedrag van 100.000 euro begonnen zij aan hun avontuur.

De eerste schoen die op de markt werd gebracht, zijn de in Spanje zo geliefde alpargatas (espadrilles). Farrés wilde de schoen graag zo verbeteren dat het ook in de regen gedragen kon worden en niet zouden krimpen als ze in aanraking waren gekomen met water. Het resultaat is een schoen met een zool van gevulkaniseerd rubber waardoor vocht er geen invloed op heeft en de zool en er geen slijtage kan optreden.

The Seeker komt twee keer per jaar met een collectie. Deze zomer werd de herencollectie geïnspireerd op Engeland en brogues. Prijzen voor deze schoenen liggen rond de honderd euro. Een paar alpargatas kost 50 euro en een vrouwenlaars 150 euro. Hiermee zit het merk bewust in het middensegment.

Alle schoenen worden ontworpen volgens het ‘Up is Cool, Down is Smart’ principe, vertelt retaildirecteur Rosa Gasco. “Elk ontwerp start met de zool, die praktisch, comfortabel en duurzaam moet zijn. We gebruiken natuurlijke materialen. Voor de bovenkant volgen we deels de modetrends en kiezen met grote zorgvuldigheid het leer, de stoffen en prints uit. Het resultaat is een comfortabele, basic kwaliteitsschoen.”

Alle schoenen, die vooral eenvoud uitstralen, worden in Spanje gemaakt. Dit  vanwege de kwaliteit van de fabrieken maar ook omdat het productieproces zo beter te controleren is. Het leer komt ook uit eigen land.

In de winkel, die eveneens basic is ingericht in aardetinten en met natuurlijke materialen, staan geen hoge hakken of schoenen met bandjes, studs over andere versieringen. “We zijn daarmee net wat anders. Onze stijl is een beetje vreemd maar wordt gewaardeerd door onze doelgroep: midden twintigers tot vijftigers.

Komend seizoen komt The Seeker met een collectie geïnspireerd op de zes continenten. “We komen dan met een schoen voor elke gelegenheid, heel spannend.” Op Spaanse modeblogs wordt vooral de eenvoud van de schoen bejubeld. Het past in de trend ‘terug naar de eenvoud’.

Verder werkt ontwerper César Farrés (die voorheen voor grote Spaanse ontwerpers werkte) samen met de marketingmensen aan een verdere definitie van het merk. Retaildirecteur Rosa Gasco “We doen nu wat we leuk en mooi vinden en kijken hoe het klanten bevalt. Hun feedback is heel belangrijk voor ons.”

Dankzij artikelen in modebladen maar vooral fashionbloggers krijgt het merk steeds meer naamsbekendheid. De komende jaren wil The Seeker vooral verder uitbreiden in Europa.