TOP

Moeizame start wordt Tomo fataal: duurzaam warenhuis vraagt faillissement aan

De grote ambities van Tomo lijken in de knop te zijn gebroken. Het duurzame warenhuis heeft het faillissement aangevraagd en zal de deuren van de locatie in Mall of the Netherlands sluiten.

Beeld: Tomo

Tomo werd geconfronteerd met ‘uitdagingen in een ongunstige en voortdurend veranderende financiële markt’ rond de opening van het eerste filiaal in Westfield Mall of the Netherlands, bevestigt oprichter Marjan Haselhoff in een bericht aan Fashionunited. Het duurzame warenhuis kon de moeilijkheden die hierbij kwamen kijken niet meer het hoofd bieden. “De gekozen financieringsmodellen brachten morele en organisatorische uitdagingen met zich mee, die het bedrijf in een spagaat brachten.”

Onbetaalde rekeningen

De vestiging in Leidschendam zal de deuren weer sluiten, al wordt niet vermeld op welke termijn. Ook de website lijkt inmiddels niet meer bereikbaar. Het nieuws komt niet als een verrassing, in de markt gingen al geluiden rond over rekeningen die onbetaald bleven. In een brief aan leveranciers die in handen is van Retailtrends bevestigde Tomo in financiële problemen te verkeren. Het warenhuis hoopte het tij te keren met ‘stevige kostensaneringen en een reorganisatie’. Het mocht niet baten.

“Vanwege onze financiële situatie en de beperkte tijdsduur hadden we helaas niet de mogelijkheid om de diepgaande veranderingen die we voor ogen hadden volledig te implementeren”, schrijft Haselhoff. “We bieden onze oprechte excuses aan aan allen die door deze situatie zijn getroffen, in het bijzonder aan onze gewaardeerde medewerkers, partners en klanten.”

Warenhuis van de toekomst

De opening van Tomo kon dit voorjaar op veel media-aandacht rekenen. De naam is een afkorting van ‘tomorrow’, een verwijzing naar wat Tomo beoogde te zijn: het warenhuis van de toekomst. Op bijna 1000 vierkante meter winkelvloer werden er meer dan 90 duurzame mode-, beauty- en lifestylemerken gepresenteerd in een luxe omgeving. Klanten konden er verder terecht voor ‘re-commerce diensten’ als vintage kledingverkoop (resell) en de verhuur en reparatie van kleding (rent en repair).

Het duurzame warenhuis koos voor de eerste vestiging bewust voor de Mall als ‘place to be’ voor zowel consumenten als retailers, zei Haselhoff destijds in gesprek met Textilia. Het plan was toen om snel uit te breiden met meerdere filialen, ook in het buitenland.