TOP

Netto-omzet Zalando stijgt meer dan 50% in 2013*

De netto-omzet van de Duitse e-tailer in schoenen en kleding Zalando is in 2013 met ongeveer 600 miljoen euro of meer dan 50 procent gegroeid tot 1,8 miljard euro. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het bedrijf.

Volgens de Raad van Bestuur van Zalando werd de groei gedreven door de succesvolle uitbreiding van de bestaande schoenen en kledingcategorieën in de belangrijkste markten en door een sterke ontwikkeling in de zeven nieuwe markten die Zalando in zomer van 2012 betrad.

Zalando heeft in alle regionale markten in 2013 marktgroei en marktaandeel gewonnen. In de grootste markt, de DACH-regio (Duitsland , Oostenrijk en Zwitserland ), bereikte Zalando voor de eerste keer meer dan een miljard euro aan netto-omzet en daarmee ook het break even punt. Alle internationale regio’s vertoonden hoge dubbelcijferige omzetgroei. Vooral de zeven nieuwe markten ontwikkelden zich goed en zorgden voor een omzetgroei van meer dan 70 procent in het eerste halfjaar van 2013 , vergeleken met dezelfde periode in 2012 .

Uitdagende marktomstandigheden
Met meer dan 300 miljoen  online winkelbezoeken in het vierde kwartaal van 2013 is Zalando de meest bezochte webwinkel voor schoenen en kleding . De trend naar online winkelen werd in 2013 voortgezet. De mode-industrie in continentaal Europa werd in 2013 geconfronteerd met uitdagende marktomstandigheden, veroorzaakt door een late start van de zomer en een milde winter. Dit leidt tot hoge kortingen bij de retailers, waardoor de marges onder druk staan.

Meer kleding
Voorheen verkocht Zalando hoofdzakelijk schoenen. In het fiscale jaar 2013 verkocht Zalando voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf meer kleding dan schoenen.

Het klantenbestand van Zalando bleef  groeien en kwam uit op meer dan 13 miljoen actieve klanten die in 2013 minstens één keer bij Zalando hebben gewinkeld. In 2012 telde Zalando nog meer dan 9 miljoen actieve klanten in 2012 .

Financiële positie
Zalando heeft met een netto kaspositie van meer dan 350 miljoen euro aan het van eind 2013 voldoende kapitaal om de toekomstige groei te financieren. Daarnaast heeft Zalando in 2013 enkele internationale investeerders, zoals de Ontario Teacher’s Pension Plan ( OTPP ) en Anders Holch Povlsen, aan haar aandeelhouders toegevoegd.

Om zich uit te rusten met een Corporate Governance-structuur die geschikt is voor internationale  groei, heeft Zalando in december 2013 de juridische vorm veranderd in een Duitse particuliere naamloze vennootschap (Aktiengesellschaft of  AG). Christina Stenbeck, voorzitter van de Raad van Bestuur van investeerder AB Kinnevik, zal worden benoemd tot voorzitter van de Raad van Commissarissen van Zalando. Lothar Lanz, chief financial officer (cfo) van Axel Springer SE, is benoemd tot  Raad van Commissarissen van Zalando AG en zal fungeren als voorzitter van het audit committee.

Mobiel winkelen
Zalando streeft ernaar om klanten de beste online winkelervaring op het gebied van schoenen en kleding te bieden. Met  een technologie-team van meer dan 400 mensen heeft Zalando nu bijna alle processen in eigen beheer. Om haar leidende positie in de snel veranderende online markt te versterken, is  Zalando nu actief bezig met de overgang naar het groeiende mobiele gebruik van haar klanten. Mobiele webwinkels zijn beschikbaar in alle vijftien markten waar Zalando actief is en er zijn Duitse apps gelanceerd voor Android en iOS apparaten. Eind 2013 kwam 35 procent van het bezoek aan Zalando van mobiele apparaten, inclusief tablets.