TOP

Nieuw kinderschoenenmerk: Gux’s Shoes

Meeste kinderschoenen worden gemaakt voor de speelse jonkies die niet uit de zandbak kunnen blijven. Gux’s Shoes maakt echter klassieke, nette schoentjes die het goed doen op feestelijke gelegenheden. Arno de Waal exporteert het Spaanse merk vanaf zomer 2017 naar Nederland. “Ik vroeg me af of typisch Spaanse schoenen zouden werken in een calvinistisch land als Nederland. Niet wetende dat de reacties veel beter zouden zijn dan dat ik me had voorgesteld.”

In juni 2016 is Arno de Waal gevraagd het kinderschoenenmerk Gux’s Shoes naar Nederland te exporteren. “Ik ben gaan kijken of er hier überhaupt interesse in het merk is”, vertelt hij aan Schoenvisie. “Ik ben gaan rondvragen en naar aanleiding daarvan heeft de directie besloten het merk naar Nederland te halen.” In Spanje loopt Gux’s al goed en er is een hoop vertrouwen dat het merk vanaf zomer 2017 ook in Nederland een plaats weet te vinden.

Wat waren de reacties toen je een paar maanden geleden navraag deed bij winkeliers?

“Erg verschillend. Het ging van ‘Hartstikke mooi, dit zouden we zo in een vitrine plaatsen’ tot ‘Ziet er goed uit, maar daar hebben we geen klanten voor’. Het is een specifiek merk dat niet in iedere winkel kan liggen. Het zijn geen schoenen om mee te ravotten in de zandbak, ze zijn netter, luxer en klassieker. Ik denk dat er met name in het zuiden wel plek voor is, voor communies en bruiloften.”

Guxs0025-2

Wat maakt het merk speciaal?

“Dat is het vakmanschap. Moederbedrijf Fine Shoes maakt al meer dan veertig jaar schoenen en komt uit een streek in Spanje die bekend staat om de luxere dames- en kinderschoenen. We hebben de volledige fabricage in eigen hand, dus zowel het ontwerpen, als het produceren en de export zit allemaal in één gebouw. We hoeven hierdoor niets uit te besteden, hebben alles onder controle en kunnen ons snel aanpassen aan de behoefte van de klant omdat de lijnen kort zijn.”

Hoeveel winkeliers hebben er geschreven voor zomer 2017?

“Het merk zal sowieso bij vijf winkels komen te liggen, maar we zijn nog steeds bezig met de inkoop en dat gaat door tot eind oktober. Het beste is als mensen onze schoenen zien. Ze kennen het merk nog niet dus daarom gaan we van deur tot deur en dat kost tijd. Maar dit is wel een exceptie. We zijn dit jaar laat begonnen met de inkoop – we hebben onze start gemaakt op de ISLN – dus dan zit je al laat in het seizoen. Om klanten toch de ruimte te geven om in te kopen, hebben we eenmalig ervoor gekozen om tot later door te gaan.”

Naar wat voor soort winkels zijn jullie op zoek?

“We zijn op zoek naar de betere speciaalzaak. Dit kan een winkel zijn gespecialiseerd in alleen kinderschoenen, een winkel met kinderkleding waar de schoenen een aanvulling bij vormen, als ook bruidskledingzaken en communiekledingwinkels.”

Guxs0055-2

Hoe werkt de inkoop verder?

“Er worden twee collecties per jaar gemaakt. De marge in Nederland ligt zeker op de 2.3, maar we zijn nog aan het kijken of het misschien hoger gaat worden.”

Wat is je visie voor het merk in Nederland?

“Toen ik werd gevraagd deze schoenen te gaan verkopen in Nederland en ik ze voor het eerst zag, merkte ik meteen dat het een heel specifieke doelgroep heeft. Ik vroeg me af of typisch Spaanse schoenen zouden gaan werken in een calvinistisch land als Nederland. Niet wetende echter dat – met name door de kwaliteit – de reacties veel beter zijn dan dat ik me had voorgesteld. Ik zie er daarom ook absoluut een toekomst voor. Het is alleen zoeken naar de juiste winkel, maar ik denk dat er zeker onder de rivieren veel publiek voor is.”

Guxs0088-2