TOP

Nieuw merk: Laauw [interview]

Drie jeugdvrienden uit Waalwijk zetten hun liefde voor leer om in een eigen tassenmerk, Laauw. “Onze grootvaders werkten al in de industrie”, vertelt mede-oprichter Dorus Leenaarts. “Het was voor ons al snel duidelijk dat we daar iets mee moesten doen.”

De oprichters zijn jeugdvrienden, opgegroeid in Waalwijk, het vroegere hart van de Nederlandse schoenen- en lederindustrie. Dorus Leenaarts (25), Rob van Ravenstein (26) en Joep Janssen (25) wonen tot hun achttiende in de Brabantse plaats. “Daarna hebben we diverse paden bewandeld, maar onze vriendschap is altijd gebleven”, vertelt Leenaarts over de telefoon, vanuit zijn woonplaats Madrid. “We hadden altijd al het idee om samen iets op te zetten. Onze grootvaders werkten in het leer, we hebben alle drie binding met het product. Het was voor ons al snel duidelijk dat we daar verder mee moesten.”

Het resultaat is het nieuwe Waalwijkse tassenmerk Laauw. Leenaarts woonde eerder een half jaar in Zweden en liet zich voor het uiterlijk van de collectie inspireren door het cleane design van de Scandinaviërs. “Ons doel was om betaalbare leren tassen met dezelfde minimalistische uitstraling te ontwerpen”, zegt hij. “Basic en van goede kwaliteit. We wilden een collectie met voor verschillende draagmomenten een tas. Eentje voor bij een driedelig pak, maar ook een die je mee kunt nemen als je gaat stappen.”

Laauw-9

Inspiratie uit de stad

Laauw brengt twee collecties per jaar, die zijn geïnspireerd op een grote stad. Voor de eerste (zomer 2017) viel de keus op Madrid, de stad waar Leenaarts sinds enkele maanden woont. “Wat Madrid bijzonder maakt, zijn de verschillende buurten. Elke wijk is authentiek. Als je van de ene buurt naar de andere gaat, voel je dat verschil ook echt.” De zomercollectie 2017 bestaat uit zeven modellen in twee kleuren. Elke wijk heeft zijn eigen tas. Zo is de Sol, een shopper, vernoemd naar de metrohalte die de Madrilenen naar het stadscentrum en de winkels brengt.

De aanloop naar de eerste collectie was een ontdekkingstocht. “Hoe je van een idee een tastbaar product maakt, was compleet nieuw voor ons. Gelukkig hebben we in Waalwijk genoeg kenners die hebben geholpen met het fine-tunen van het product en het verhaal.” Laauw is bezig een selectie groep ondernemers aan zich te binden, de zogenaamde founding friends, die als adviesraad en klankbord moeten fungeren.

Laauw-2

Crowdfunding

Vervolgens is de vraag: hoe zet je het merk in de markt? De oprichters werken met een beperkt budget – bewust, om te zien hoe ver ze kunnen komen. Hun voornaamste doel is met Laauw zoveel mogelijk mensen te bereiken. Begin september ging de Kickstartercampagne van start, waar mensen zich vooraf kunnen intekenen op een of meerdere tassen en de vrienden zo kunnen helpen aan het startkapitaal van €20.000. Daarmee kan de eerste collectie geproduceerd worden. Als ze dat doel halen, hebben de eerste fans hun Laauw-tas in januari volgend jaar in huis.

Steeds meer ondernemers zetten Kickstarter in: ook stilettomerk Linja Shoes lanceerde deze maand een campagne op de site, waarmee het merk een tweede model wil lanceren en internationaal wil groeien.

Laauw-1

 

De eerste twee weken van de crowdfunding zijn succesvol verlopen, zegt Leenaarts. “De reacties zijn overwegend positief: er is zelfs iemand die de hele serie heeft besteld. De eerste week van de campagne is cruciaal. Als je de eerste twintig, dertig procent van het benodigde bedrag binnen hebt, ontstaat daarna een sneeuwbaleffect.” Het mooie aan Kickstarter, vindt hij, is dat de website een wereldwijd bereik heeft. “We gaan de crowdfunding nu dertig dagen fulltime het promoten, ook via bloggers, influencers en lifestyle sites in binnen- en buitenland.”

Ondertussen zitten de drie alweer aan de tekentafel voor de volgende serie, herfst-winter 2017-2018. En daar blijft het wat Leenaarts betreft niet bij. “We zijn nu begonnen als tassenmerk, maar willen uiteindelijk uitgroeien tot lifestyle brand.”

Laauw-8

Foto’s: Laauw