TOP

Nieuw merk: Tien Bags [interview]

Binnen vier jaar na haar afstuderen is Martina Braas gegaan van tassen op maat maken naar een eigen label oprichten. Tien Bags is er voor de volwassen, zakelijke vrouw en gaat de concurrentie met andere merken aan door het leveren kwaliteit en functionaliteit. “Het is fijn dat ik er doorheen ben en ik op beurzen mag staan.”

Vier jaar geleden studeerde Martina Braas op haar 21e af bij een couturier waar zij veel vrijheid kreeg om haar eigen ding te doen. Ze leerde hier vooral veel van kleding, maar toen zij haar eigen merk wilde oprichten keer ze toch een andere kant op. “Ik vind dat de kledingmarkt al best verzadigd is en schoenen is weer een vak apart. Die zomer kon ik een cursus tassen maken volgen. Ik ging achter de apparaten zitten en dat voelde meteen goed.”

Twee jaar lang heeft Braas tassen op maat gemaakt onder de naam Pigskin, maar om er echt van te kunnen leven moest de keuze gemaakt worden om de productie in het buitenland te doen en het bedrijf groter neer te zetten. Anderhalf jaar geleden ontstond zo Tien Bags.

Tien Bags2

Hoe verliep het opzetten van je eigen bedrijf met productie in het buitenland?

“Ik heb een moeilijke opstartperiode gehad met import en export. Ik laat al mijn tassen produceren in Ethiopië en ik koop accessoires in Hong Kong omdat de kwaliteit hiervan in Ethiopië slecht is. Wat er precies mis is gegaan, weet ik nog steeds niet helemaal, maar de eerste verscheping heeft drie maanden stilgestaan bij de douane. Ethiopië is geen corrupt land, maar iedereen wil wel zijn zegje doen en je moet bij iedereen een handtekening halen.”

“Binnenkort moet ik weer nieuwe accessoires inkopen, maar ik heb nu een zodanig goed netwerk opgebouwd dat het nu met maximaal een maand er doorheen zou moeten zijn.”

Waarom heb je ervoor gekozen de productie in Ethiopië te doen?

“De oom van mijn vriend zit voor zijn werk vaak in Ethiopië en omdat hij zo een goede ervaring heeft met de mensen daar, vertelde hij mij dat het misschien ook interessant voor mij kan zijn. Ik ben onderzoek gaan doen. Het land staat in de top tien van grootste leerstapels en het is niet heel lastig met religie. Daarnaast is het ook relatief goedkoop en de mensen willen heel graag meewerken.”

Wat maakt Tien Bags anders dan andere merken?

“Ik kwam een keer bij een retailer die aan mij uitlegde dat sommige klanten wel eens een tas in de hand hebben, maar uiteindelijk niet tot aankoop over gaan omdat het een bepaald vakje niet heeft of niet op de gewenste manier gedragen kan worden. Daar ben ik mee aan de gang gegaan. De tassen zijn niet alleen van een goede kwaliteit, maar zijn ook functioneel.”

Tien Bags3

Voor welke doelgroep is Tien Bags?

“De tassen zitten qua prijs in het middensegment. Ik merk dat de tas vooral geschikt is voor vrouwen tussen de 22 en 40, de iets oudere doelgroep. Jongeren vinden afwisseling fijn en gaan vaak voor goedkoper en een wat mindere kwaliteit. De tassen zijn geschikt ook voor de iets zakelijkere vrouw omdat zij het fijn vindt om één tas te hebben voor meerdere gelegenheden.”

Hoe gaat het nu met het merk?

“Goed, het merk is nog steeds groeiende. Ik mocht op de afgelopen Modefabriek Tien Bags presenteren en daar hebben we veel goede reacties gekregen. Voor september ben ik ook geselecteerd voor de ILM in Duitsland. Het is fijn dat ik er doorheen ben en dat ik op beurzen mag staan. Momenteel ligt het merk bij vijf winkels – waarvan één in Duitsland – en een webshop. Dat moet de aankomende tijd verder gaan groeien.”

Wat is de toekomstvisie van het merk?

“Afgelopen week ben ik weer naar Ethiopië geweest en daar kwam ik een interessant bedrijf tegen waar ze vrouwen willen helpen geld te verdienen door hen dingen thuis te laten maken. Dat is iets waar ik graag wat mee zou willen doen. Het staat nog in de kinderschoenen, maar het idee is er.”

“Verder wil ik eerst Nederland goed neerzetten en daarna naar het buitenland trekken. Duitsland is een goede markt voor het merk omdat zij ook houden van een iets degelijkere tas. Daarnaast zou ik ook ooit nog mannentassen willen maken.”