TOP

Nieuw Nederlands tassenmerk: PureGreed [interview] *

Pure hebzucht voor tassen van ‘200 procent leer’. Dat is de reden dat Niël Dresmé samen met zijn compagnon vorig jaar PureGreed op de markt bracht. “We proberen zo min mogelijk andere materialen erin te verwerken om het volledig om het leer te laten gaan.”

Waar staat PureGreed voor?

Niël Dresmé, mede-oprichter PureGreed: “De naam PureGreed is een knipoog naar het moment dat het merk ontstond. Ik werkte af en aan samen met Rob Koemans en zijn bedrijfje Alphenberg, een bedrijf dat zich specialiseert in het maken van leren vloeren en -wanden. Iedereen vond Koemans idee moeilijk voor te stellen – ik ook -, maar hij durfde toch die stap te nemen en het blijkt enorm goed te werken. Als we iets luxer willen maken, dan plakken we er altijd leer op.”

“Omdat Koemans leer vanuit een andere hoek benadert, ga je opnieuw naar het materiaal kijken. De geur, het gevoel, de luxe. Daarom zijn we begonnen leren hoesjes te maken voor iPhones, die zowel van de binnenkant als de buitenkant van leer zijn. Er zit twee keer zo veel leer in dan bij andere hoesjes, daarom ook onze slogan ‘200% leather’.”

Hoe zijn de PureGreed-tassen uiteindelijk ontstaan?

“Ik zag een vrouw met een etuitje die zij gratis had gekregen bij een make up setje die ze gebruikte als telefoon’tasje’. Het zag er lullig uit, maar voor haar was het de ideale grootte. Vanuit die behoefte hebben we een 200 procent leer -vertaling gemaakt. Zo zijn we verder gaan denken naar een lijn van vijf tassen die je als een matroesjka  in elkaar passen: een iPhone-hoesje, een tablettas, de lunchbag, de little big bag en de big bag.”

PureGreed5

“We proberen zo min mogelijk andere materialen in de tassen te verwerken om het volledig om het leer te laten gaan. Daarnaast vinden we ook dat de binnenkant van een tas altijd ondergeschikt is  aan de buitenkant terwijl dat juist de belangrijkste plek is voor een vrouw omdat al haar spullen daar zitten. Er zijn zo veel tassen op de markt maar iets dat heel simpel is en waarbij het volledig om het materiaal draait, dat is er bijna niet.”

Zijn jullie van plan om andere modellen toe te voegen?

“Voorlopig focussen wij ons nog alleen op vrouwentassen, maar je merkt dat mannen ook op zoek zijn naar een tas. Zij willen juist net weer wat meer, maar dan wordt het al snel een aktetas of is het niet praktisch genoeg. Een plastic tasje is soms het meest handige wat ze kunnen vinden, daarom zijn we nu een leren tas aan het ontwikkelen die gebaseerd is op dat plastic tasje.”

Waarom leek het jullie een goed idee om in moeilijke tijden een nieuw merk op te richten?

“Het is een gok, dat sowieso, maar het is ook een stukje opportunisme, durf en vertrouwen. Wij zien ook dat winkeliers het niet makkelijk hebben maar we doen het rustig aan en bouwen het bedrijf pas verder uit als het goed loopt. PureGreed is uit liefde geboren en zo pakken wij het ook aan.”

Wat zijn tot nu toe de reacties op PureGreed?

“Het grappige is dat PureGreed op dit moment meer in het buitenland wordt opgepakt dan in het binnenland – bijvoorbeeld in Estland en Duitsland. In Nederland liggen we momenteel bij ongeveer zes winkels. Iedereen is wel erg enthousiast en vooral het verhaal spreekt aan. Daarnaast vinden mensen het leuk om te horen dat PureGreed niet alleen in Nederland geboren is, maar ook hier wordt gemaakt. Dat gebeurt in Waalwijk bij een familiebedrijfje dat het met de hand doet.”

“Geen enkel stuk leer is ook hetzelfde. Alles draait bij ons om leer en daarom accentueren wij dit feit nog eens extra door de huiden uit dezelfde batch te nummeren. Iedere tas is een uniek exemplaar. Het is een extra stuk beleving dat erbij komt kijken.”

PureGreed2PureGreed3PureGreed4

Hoe zien jullie de toekomst van PureGreed zien?

“Dat hangt af van hoe de reacties verder zullen zijn. Stel je voor dat het succesvol wordt, dan zullen we een spannend moment krijgen om te handhaven hoe we het nu doen. Dan wordt het met de hand maken van tassen met dit atelier misschien lastig maar dat willen we wel intact houden. Ik hoop verder dat we op korte termijn met de mannentassen kunnen komen.”

“Daarnaast zijn we ook bezig met Monique des Bouvrie en andere Nederlandse designers. We willen af en toe een samenwerking aan gaan met een Nederlands icoon die zijn visie op leer geeft. Ik hoop ook dat we over een paar jaar een serie tassen kunnen maken waarvan vrouwen zelf de leercombinaties kunnen uitzoeken. Het wordt dan een nog unieker object dan het al was.”