TOP

O My Bag lanceert eerste vegan collectie

O My Bag lanceert zijn eerste vegan collectie. Het Nederlandse tassenmerk brengt een nieuwe versie uit van vier bestaande modellen, die niet van runder- maar van appelleer zijn gemaakt.

Foto’s: O My Bag

Voor O My Bag van ondernemer Paulien Wesselink is het uitbrengen van een vegan collectie een logische volgende stap op de weg naar een betere wereld. Recent ontving het bedrijf al het B Corp certificaat, waarmee O My Bag zichzelf wettelijk verplicht om rekening te houden met de impact van beslissingen op werknemers, klanten, leveranciers, gemeenschap en het milieu.

Vegan alternatief

Tassen en portemonnees van appelleer liggen wat Wesselink betreft voor de hand. “Bij O My Bag zijn we voortdurend bezig met het evalueren en verbeteren van de materialen die we gebruiken. Voor de O My Bag-fans die liever geen dierlijke producten gebruiken, waren we al een tijd op zoek naar een vegan alternatief”, zegt de eigenaresse die uiteindelijk koos voor appelleer. Het appelleer dat O My Bag gebruikt voor de nieuwe vegan collectie, is een afvalproduct van de appelsapindustrie. De resten die overblijven na het persen, zijn gemengd met organisch pigment en vervolgens samengevoegd op een laag van PU, polyester, katoen en viscose. Dat zorgt ervoor dat de tassen stevig zijn en lang meegaan.

De O My Bag vegancollectie van appelleer bestaat uit vier producten. Het gaat om de twee tassen en twee wallets. Het zijn de bestaande modellen Sonny en Audrey die naast koeleer nu ook in appelleer verkrijgbaar zijn, zonder dat ze in uiterlijk, gevoel en kwaliteit verschillen.

Ambitieus

Changing the world, one bag at a time. Dat is de missie waarmee Wesselink O My Bag tien jaar geleden oprichtte. Het bedrijf doet dit door te werken met productiepartners die de makers van goede werkomstandigheden voorzien. Ook wordt gebruik gemaakt van milieuvriendelijker gelooid leer. Wesselink startte met vijf ontwerpen; dat zijn er inmiddels meer dan honderd. Het bedrijf heeft inmiddels twintig medewerkers in dienst en 287 verkooppunten in 28 landen.