TOP

Omoda-directeur Wilhelm Verton: webshops zijn niets nieuws onder de zon

Directeur van Omoda Schoenen Wilhelm Verton en Paul Kieviet, directeur van Xsarus E-development & consulting, waren maandag 7 november twee van de sprekers tijdens Textilia Mode Experience 2011 in Brandboxx Almere.

Het thema van deze dag voor ondernemers uit de mode- en schoenenbranche was smart retailing. Samen gaven Wilhelm Verton en Paul Kievit tijdens Textilia Mode Experience (TME)2011 een presentatie over de webshop van Omoda en het nieuwe online warenhuis Luccy.

“Niets nieuws onder de zon”
Directeur en eigenaar van Omoda Schoenen Wilhelm Verton begon zijn presentatie met de geschiedenis van het familiebedrijf. Volgens hem is er met de komst van de webwinkels eigenlijk niets nieuws onder de zon. Zijn overgrootvader ging vroeger al met paard en wagen langs de deuren om schoenen te verkopen. Vanaf 1960 kwamen er steeds meer winkels waar consumenten hun schoenen konden kopen. Nu is het weer net als vroeger: schoenen worden weer bij de consument thuis bezorgd.

Paul Kieviet vertelde dat er voor de ontwikkeling van de Omoda-webshop duidelijk is gekozen om trouw te blijven aan het tradiotionele verkoopproces. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van alle extra  mogelijkheden van het internet, bijvoorbeeld om de online klant te volgen. Volgens hem heeft de webshop van Omoda een duidelijke navigatie en staat de klant centraal.

Passie voor schoenen
Wilhelm Verton: “In de online winkel van Omoda willen we geen verkooppraatjes verkopen, maar gedetailleerde productinformatie en reviews bieden. Wij hebben een passie voor schoenen en dat willen we met onze klanten delen. In Zuidwest-Nederland behoren we in de plaatsen waar onze dertien fysieke winkels zijn gevestigd tot de ‘local heroes’. Maar in de rest van het land waren we nog onbekend. Om onze merkbekendheid te vergroten, hebben we gebruik gemaakt van off line advertenties, affiliate partijen en social media. Maar ik zie social media vooral als instrument om het klantcontact te onderhouden. Ook met onze online klanten proberen we een diepgaande relatie op te bouwen. In een fysieke winkel kun je mensen recht in de ogen kijken, maar ze geven niet altijd eerlijk hun mening. Online durven ze kritischer te zijn. “

“Meten is weten,” zei Verton over de meetbaarheid van het online bezoek en het koopgedrag. “De webshop biedt ons analysemogelijkheden van bijvoorbeeld de merkvoorkeuren per leeftijdscategorie.”

Online warenhuis Luccy.com
Vrijdag 11 november 2011 om 11.11 uur wordt het online warenhuis Luccy.com gelanceerd, een nieuwe samenwerking tussen zeven Nederlandse (web-)winkels:Travelbags.nl, Voorwinden.nl, Drogisterij.net, Daka.nl, After Eden, Omoda.nl en websitebouwer en marketingbureau Xsarus. Mogelijk komen er in de toekomst  meer participanten bij.

Wilhelm Verton: “Luccy.com moet de deelnemende partijen volumevoordeel opleveren. De aanleiding voor de samenwerking was de toenemende concurrentie van grote partijen. Daardoor neemt voor de kleine retailers de noodzaak om een eigen webshop te starten af. Maar voor de komende jaren wordt er een sterke groei voorspelt in online aankopen, vooral op het gebied van schoenen en mode.

Assortiment
Het assortiment van het online warenhuis bestaat uit kleding, parfum, schoenen, sportartikelen, accessoires en lingerie. De consument kan dus makkelijker combinaties met andere producten maken. In de webshop zijn 50.000 artikelen verkrijgbaar van 500 merken. De verzending is gratis en alle betalingen worden centraal via Luccy.com afgehandeld.”

Paul Kieviet sloot de presentatie af met de mededeling dat Luccy.com vanaf de lancering op vrijdag 11 november 2011 om 11.11 uur voor elke nieuwe Twitter-volger een euro aan het KWF Kankerbestrijding zal doneren.