TOP

Onderzoek: ‘Online shoppen voor het eerst populairder dan fysiek winkelen’

De voorkeur voor online winkelen heeft in het tweede kwartaal van 2023 voor het eerst de voorkeur voor fysiek winkelen overtroffen. De grootste verschuiving van fysiek naar online is te zien bij de millennials.

Beeld: Kampus Production via Pexels

Van de Nederlandse shoppers winkelt 32 procent het liefst online; een stijging van 3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Dit komt naar voren uit het onderzoek Shopping Pulse van Klarna. 30 procent van de shoppers geeft nog de voorkeur aan fysiek winkelen. Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen ook populairder dan via de computer.

Kleding en schoenen

In de categorie ‘kleding en schoenen’ shopt 40 procent liever online dan fysiek (32%). Voornamelijk vrouwen geven inmiddels de voorkeur aan online winkelen voor mode (40%) in plaats van fysiek (30%). Ook mannen hebben voorkeur voor online winkelen voor kleding en schoenen: 39 procent van de Nederlandse mannen shopt liever online tegen 34 procent die liever naar de winkel gaat.

De verschuiving naar het webshoppen van kleding en schoenen komt in ons land het meest voor bij millennials (56 procent winkelt het liefst online tegenover 18 procent in de winkel), op de voet gevolgd door generatie Z (50 procent winkelt het liefst online, 29 procent in de winkel). Generatie X (32 procent online, 35 procent in fysieke winkels) en de babyboomers (25 procent versus 44 procent) winkelen nog het liefst bij de stenen winkel, maar dit is aan het veranderen, aldus Klarna.