TOP

Online modeshopper stuit vaak op namaak

Twintig procent van de online shoppers stuit op namaakproducten als hij op zoek is naar koopjes via het internet.

Dat blijkt uit een onderzoek van Marktmonitor en Nielsen. In hun rapport onderzoeken zij de relatie tussen online shoppers, hun zoektermen en de websites waarop ze terecht komen.

Namaak
Één op de vijf consumenten die zochten op termen als ‘goedkoop’, ‘aanbieding’, of ‘outlet’ belandde op websites die namaakkleding en -schoenen aanbieden. Het conversiepercentage van deze bezoeken ligt een stuk hoger dan het conversiepercentage van bezoekers aan legitieme websites. Dit betekent dat de shoppers deze websites niet direct verlaten.

Bewust
Volgens Eric Solomon van Nielsen, leverancier van data over consumentengedrag, zoekt slechts vijf procent van de surfers bewust naar namaakproducten. “Deze resultaten weerleggen de algemene opvatting dat consumenten die namaakgoederen kopen in grote mate verschillen van consumenten die legitieme producten kopen.”

Waakzaam
De onderzoekers raden consumenten aan om in de feestmaand december extra waakzaam te zijn voor nepproducten als ze online winkelen. Veel namaak wordt namelijk zo geprijsd dat het lijkt alsof het gaat om een legitiem product dat in de aanbieding is. Ook laten Marktmonitor en Nielsen weten dat websites met namaak steeds vaker beelden gebruiken uit campagnes van de echte merken. Nog meer reden om voorzichtig te zijn met het kopen van scherpgeprijsde merkkleding en -schoenen.