TOP

Outdoorschoenen minder populair; omzet daalt

De omzet van de wereldmarkt voor outdoorschoeisel is met 2,4 procent in 2012 gedaald naar $3,9 miljard. Oorzaken hiervan zijn de zwakke economie in Europa en de slechte weersomstandigheden. Dit meldt The Outdoor Industry Compass.

Het jaarlijkse overzicht van de International Rugged Outdoor Footwear Market laat zien hoe anders de situatie was in 2011. Toen steeg de waarde van de wereldmarkt voor outdoorschoenen nog met 15 procent. In 2012 daalde de omzet met 2,4 procent.

Toch niet optimaal
Hoewel de waarde in 2011 steeg met 15 procent, verliep 2011 toch niet helemaal optimaal. In het laatste kwartaal liepen de verkopen slecht, waardoor winkeliers met overgebleven voorraden zaten. Dit leidde weer tot lagere orders in 2012 wat de lagere omzetcijfers verklaart in 2012. Daarbij was de waarde van de dollar ook met 5 procent gedaald, terwijl de prijzen waren gestegen.

Tegenstelling
Uit het overzicht bleek ook dat de omzet van functionele sportschoenen steeg met 6,3 procent naar $45,4 miljard. De sportschoenenmarkt blijkt dus veel groter te zijn dan de markt voor outdoorschoenen.

Top merken
The Compass publiceerde ook een ranglijst met zogenoemde ‘top brands’ onder de outdoorschoenen. Deze top brands zorgen samen voor een marktaandeel van ruim 94 procent voor een totale omzet van bijna $3,7 miljard. Merken die op de ranglijst staan zijn onder andere Wolverine Outdoor, Chaco en Salamon.