TOP

Preview Men blijft groeien: ‘Qua vibes worden we al vergeleken met Parijs en Berlijn’

Het selecte showroomgevoel, het aantrekkelijke aanbod en de toegankelijke, ongedwongen sfeer. Bezoekers en exposanten van Preview in Nieuwegein zijn het erover eens: dit mannenmodeplatform wordt alleen maar beter.

Foto’s: Cast, Margreet Anches

De vierde editie van mannenmodebeurs Preview in Nieuwegein laat net als de voorgaande seizoenen groei in het merkenaanbod en bezoekers zien. Volgens de organisatie, het centrum voor accessoires, schoenen en tassen (C.A.S.T.) zijn sinds de start in juli 2020 de bezoekersaantallen verdriedubbeld. In de ochtend is er dan ook al flink wat aanloop van inkopers en leveranciers die een kijkje komen nemen. De sfeer is uitgelaten en ongedwongen. Naast het bekijken van de collecties wordt er ruimschoots de tijd genomen om bij te praten met vakgenoten en leveranciers.  

Internationaal bezoek

“Qua vibes worden we door bezoekers en leveranciers al vergeleken met Parijs en Berlijn, maar dan nóg beter”, vertelt Marijn Verschure, general manager bij Cast. “We zagen deze keer ook groei in internationaal bezoek vanuit België, Engeland en zelfs Canada.” De vraag is hoever Preview Men de komende seizoenen wil groeien, nu de buzz in het mannenmodesegment steeds sterker wordt. Verschure: “Wat betreft ruimte kunnen we nog zo’n twintig tot dertig procent groeien. Er zijn best veel leveranciers komen kijken en we hebben zelf ook een wensenlijstje met mooie merken.”

Concept bewaken

“Belangrijk is dat we het concept willen bewaken, we willen niet ten onder gaan aan ons eigen succes”, zegt Verschure. “We houden vast aan het aanbod van gelijkgestemde merken. Aan de ene kant krijgen we feedback dat op elke stand zo’n beetje hetzelfde beeld te zien is, aan de andere kant horen we van inkopers dat ze zo een goed beeld krijgen van waar ze de knits, broeken, jeans, tops en jassen kunnen halen. In ieder geval blijven we oog houden voor kwaliteit.”    

Berlijnse sfeer

‘De Berlijnse sfeer van weleer’, zo typeert Raoul van Dun, directeur van Suitable Preview Men. “Het is een mooie beurs, druk ook en het wordt alleen maar beter. Van Dun is vandaag onder meer onder de indruk van de collectie van Dstrezzed. “De kleuropbouw is goed en de materialen erg mooi.” In een wit-donkerblauw teddy vestje van Anerkjendt ziet hij een blikvanger met trekkracht voor de etalages. “Ik mis kobalt nog wel een beetje, daar ga ik nog naar op zoek. Dat lijkt me een mooi alternatief voor paars. Dat is me nog iets te jong qua stijl.”

Jeans van kasjmier denim

Nieuw op de beurs is Save the Duck. Hans Verelst van AMV-Agency en D-Lux Concept exposeerde vorig seizoen hier al met Mos Mosh en heeft nu ook het duurzame Italiaanse label meegenomen. “Dit is de perfecte beurs, met een mooi niveau. Een verademing”, vindt hij. “Het is met recht een preview op het nieuwe seizoen. Je mag maar een paar rekken neerzetten, waarna geïnteresseerden de complete collectie kunnen bekijken in de showroom.” Eveneens nieuw is Baldessarini, ooit opgezet door Boss-topman Werner Baldessarini en drie jaar geleden opnieuw gelanceerd. MLO7 Fashion Agency van Maurice L’Ortye vertegenwoordigt sinds een halfjaar de collectie die zowel mooie basisstukken en jeans (onder andere van kasjmier denim) als uitgesproken items – een geprint zijden shirt, een jasje met ceintuur en een feestcollectie – biedt. 

Backprints

Ook de vrolijke shirts, sweaters en kousen van het Berlijnse label On Vacation vallen op. De producten vallen op door grappige prints die, zoals de naam al aangeeft doen denken aan vakantie. Remon Griffioen van agentschap Brand-Stof vond het merk via social media en vindt de collectie ‘net even anders’. Griffioen: “De trend van backprints slaat als een gek aan en de oversized fits beginnen door te druppelen, dus het is de perfecte timing voor een merk als dit.” Prints op de achterzijde zien we inderdaad volop dit seizoen. Van Kultivate en Law of the Sea tot het jonge Franse surfmerk Jonsen Island en het van oorsprong Amerikaanse heritagelabel Farah, dat graag in de archieven mag duiken voor inspiratie van modellen en prints. 

Proef hier de sfeer van de vierde editie van Preview Men: