TOP

Ruim helft consumenten haakt af tijdens online betaalproces*

Ruim de helft van de online consumenten haakt af tijdens het betalingsproces. Wie betalen makkelijk maakt, houdt klanten binnen.

Online winkelen is steeds meer gemeengoed. Toch gaat 50 tot 70 procent van de klanten uiteindelijk niet over tot de aankoop. Verschillende onderzoeken geven als verklaring dat mensen zich bedenken als ze de rekening zien of het online betalen nog erg ingewikkeld vinden.

Volgens Eric van Hall van het in websites gespecialiseerde bedrijf Mediaweb heeft een gemiddeld mobiele gebruiker 140 schermaanrakingen nodig om een online bestelling te plaatsen. Op zijn blog schrijft hij dat PayPal er in geslaagd is dit te verlagen naar negentien.

Naar de concurrentie
Niet verwonderlijk dat bedrijven inspringen op het snellere betaalmogelijkheden. Online klanten willen dit gemak ook. Wie met één click kan betalen, zal vaker terugkomen en minder vaak overstappen naar de concurrent. Van Hall: “Het zoveel mogelijk verminderen van frictie in het betaalproces, zeker bij mobiel, moet dan ook een hoge prioriteit hebben welke online retailer in 2015.”

De Nederlandse startup Fastr van Albin Bronkkorst en Raoul Manten, heeft grootste plannen op het gebied van snel betalen in webshops. Per 1 december 2014 is Fastr beschikbaar via de app-store van SEOshop, één van de grootste makers van webwinkelsoftware. Het belooft afrekenen in twee clicks.

Klanten, voor wie een Fastr-account gratis is, moeten betaalgegevens eenmalig in een shoppingaccount invoeren. Er kan ingevoerd worden hoe je wilt betalen, waar je geleverd wilt hebben en waar de factuur heen moet. Winkeliers zullen een paar cent per transactie betalen.

Meer verdienen
Volgens oprichter Bronkhorst maakt Fastr het bestel- en betaalproces 50 tot 95 procent korter wat ten goede komt aan de webshop. Hij stelt dat een webshop die bijvoorbeeld 500.000 orders per jaar verwerkt, met een marge van 15 euro per order, met Fastr jaarlijks 375.000 euro meer zou kunnen verdienen.

En klant die het winkelmandje voortijdig verlaat, is geen verloren klant. Slimme software kan bijvoorbeeld een leuke aanbieding aan klanten doen die op het punt staan te vertrekken. Of denk aan het gericht advertenties sturen naar klanten via andere sites en social media.