TOP

s.Oliver Shoes: ‘Eerste stappen richting een meer duurzame productie zijn gezet’


Hoe kijken vertegenwoordigers naar de markt? In deze serie spreken we agenten uit de schoenenbranche over de laatste ontwikkelingen bij hun merken en visie op de branche. Dit keer is Rudy Cloudt, het nieuwe gezicht van s.Oliver Shoes (Wortmann Group) in Nederland, aan het woord. “Klanten denken vaak dat een duurzame bedrijfsvoering een utopie is voor een groot bedrijf als Wortmann, maar we zijn er wel degelijk mee bezig.”

Rudy Cloudt kreeg vorig jaar de vraag of hij het agentuur van s.Oliver Shoes Nederland op zich wilde nemen. Hij zei volmondig ja. “Dat heeft meerdere redenen”, vertelt hij aan de telefoon. “s.Oliver werd tot 2011 verkocht door Rob Coolen, een goede vriend van me. Onder zijn leiding is s.Oliver een volwaardig merk geworden en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de markt.” Acht jaar geleden overleed Coolen onverwacht, op 47-jarige leeftijd. “Ik vind het mooi dat s.Oliver nu onder mijn hoede komt. Het voelt goed om het stokje van Rob over te nemen. Als nieuwe agent pluk ik nog steeds de vruchten van zijn enthousiasme en harde werk.”

s.Oliver Shoes wordt onder licentie door Shoe.com geproduceerd en is onderdeel van de Wortmann Group, een van de grootste schoenenbedrijven wereldwijd. Een firma met power, aldus Cloudt. Hij is als nieuwe agent volwaardig onderdeel van het productmanagementteam. “Van het ontwerpen tot het uitleveren van de nieuwe collecties, ik ben er van het begin tot het eind bij. Ik was deze samenwerking niet aangegaan als ik geen invloed op de collectie zou kunnen uitoefenen. Vroeger ging je als agent twee keer per jaar op het hoofdkantoor langs om de schoenen op te halen en dat was dat. Dat vind ik niet meer van deze tijd.”

Hoe gaat het met de schoenenbranche?

“De markt staat enorm onder druk en de onderlinge verschillen tussen winkeliers zijn groot. Aan de ene kant heb je een groep ondernemers die moeite heeft het hoofd boven water te houden en waarvan het de vraag is of ze het gaan redden. Daartegenover staat een groep detaillisten die heel actief met de winkel en de collectie bezig is en daar ook succes mee heeft.”

Welke actuele ontwikkelingen zijn er bij s.Oliver Shoes?

“De Nederlandse consument pikt modetrends snel op. Wat je op de catwalk en op beurzen ziet, sijpelt dankzij de grote verticale ketens en pronto moda-producenten vrijwel direct door naar het straatbeeld – sneller dan wij met de verkoop op voororder kunnen bijbenen. Als het om echt modische artikelen gaat, lopen we eigenlijk altijd achter de feiten aan. Daarom starten we per direct met een eigen pronto moda-collectie. De productie vindt plaats in Italië en Portugal, dicht bij huis.”

“Verder moeten producten in een veranderende markt op een nieuwe manier onder de aandacht worden gebracht bij de consument. Daarom hebben we het Amsterdamse pr-bureau FS Agency in de arm genomen. Zij vertegenwoordigen de parfumlijn van s.Oliver al en hebben ook veel andere klanten in de mode- en cosmeticabranche. We investeren in onze social media-accounts en samenwerkingen met influencers. Vanaf winter 2019-2020 komt dit in een versnelling. We verwachten dat deze campagnes ook voor de retailer winst opleveren, omdat de zichtbaarheid van het merk wordt vergroot.”

Hoe ondersteunt s.Oliver de retailer verder?

“We hebben een professioneel b2b-platform met een serviceportal, waar klanten onder meer nabestellingen kunnen plaatsen en hun creditnota’s en facturen kunnen inzien. Daarnaast houden we winkelier via een speciaal marketingportal op de hoogte van online of instore acties. Ze kunnen hier ook sfeer- en productbeeld en campagnevideo’s downloaden voor hun eigen social media-accounts.”

Welke rol speelt duurzaamheid in de bedrijfsstrategie?

“Veel klanten denken dat een duurzame(re) bedrijfsvoering voor een grote speler als Wortmann een utopie is, maar we zijn er wel degelijk mee bezig. De zomercollectie 2020 van s.Oliver bevat een aantal lijnen die duurzaam geproduceerd zijn door twee ‘bio-fabrikanten’ uit Italië en Portugal. Zij werken bijvoorbeeld uitsluitend met gerecyclede materialen. We streven ernaar dit op termijn uit te bouwen tot het volwaardige duurzame sublabel We Care, in samenwerking met s.Oliver Fashion. Dat zal de komende periode verder vorm krijgen. Privé ben ik ook veel met het onderwerp bezig. Mijn vriendin en schoonmoeder runnen de duurzame conceptstore Blauwe Hand 1652 in Deventer. Via hen krijg ik veel mee over de ontwikkelingen in de modebranche op dit gebied.”

Zitten jullie in Cast, en hoe kijken jullie naar de positie van het centrum?

“Ja, in showroom 266. Het is prettig dat ik mijn klanten op een centraal punt kan treffen. s.Oliver heeft 200 verkooppunten door heel Nederland, te veel om binnen één seizoen te bereizen. Er wordt vaak negatief over Cast gesproken, maar ik ben ook in andere Europese schoenencentra geweest en Cast steekt er met kop en schouders bovenuit. Het pand krijgt steeds meer sfeer. In mijn optiek moet Cast naast een inkoopcentrum meer een interactief informatiecentrum worden. Je hebt hier een schat aan informatie over nieuwe collecties, trends en kleurbeelden onder één dak. Ik denk dat de organisatie op zoek moet naar manieren om die input te bundelen en aan inkopers te verstrekken.”

Wat zijn je doelstellingen en ambities voor s.Oliver Shoes?

“Natuurlijk ben ik altijd op zoek naar nieuwe verkooppunten, maar nog belangrijker vind ik het om de samenwerking met bestaande klanten te optimaliseren. Zodat we de consument kunnen blijven verrassen, de risico’s beter kunnen verdelen en samen kunnen floreren.”

Rudy Cloudt sOliver Shoes


s.Oliver Shoes

Naam: Rudy Cloudt, s.Oliver Shoes Nederland

Adres: showroom 266/groen (niveau 1), Cast

Aantal jaar in het vak: 25 in totaal, sinds juni 2018 bij s.Oliver

Marge: wordt per artikel berekend en varieert gemiddeld tussen de 2.6 en 3.0, met uitschieters tot 3.2

Verkoopprijzen: gemiddeld €39,95 – €99,95 in de zomer en €49,95 – €119,95 in de winter


Lees ook de andere afleveringen uit deze serie:

1. Nerogiardini: ‘We willen een deel van het risico bij de retailer weghalen’

2. s.Oliver Shoes: ‘Eerste stappen richting een meer duurzame productie zijn gezet’