TOP

Schoenenmerk Bobbies wil uitbreiden in Nederland

Eind oktober 2023 opende schoenenmerk Bobbies een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam. Het is de eerste stap van het schoenenmerk in Nederland, dat ook wil gaan uitbreiden via wholesale. “Met twintig verkooppunten in Nederland zouden we heel tevreden zijn”, vertellen oprichters Antoine Bolze en Alexis Maugey.

Beeld: Bobbies winkel Amsterdam

Wat is typisch Bobbies?

Alexis Maugey (AM): “De belangrijkste reden waarom mensen Bobbies leuk vinden en kopen is het ontwerp van de producten, het imago en de creativiteit van onze fotoshoots. Dan komt de prijs: mensen zijn blij om een designermerk te vinden met een prijs die ze zich kunnen veroorloven. Natuurlijk is 200 euro voor veel mensen nog steeds een aardig bedrag voor een paar schoenen, maar in verhouding tot de kwaliteit, afwerking en hoe lang de schoenen meegaan is dat het waard. Ons merkimago slaat daarop aan. Dat zie je in de fotografie op de website en in onze winkels. Affordable luxury. We willen alles op een zo mooi mogelijke manier doen.”

Wat betekent de naam Bobbies?

Antoine Bolze (AB): “Daar zit geen heel spannend verhaal achter, haha. We wilden niet een té Franse naam, vanwege onze internationale ambities. We luisterden in die tijd veel naar dj Bobby Blanco en mijn vrienden noemden me Jean Bobbie. Zo werd de naam geboren. Ons logo was in de begintijd een pelikaan met de naam John Bobby en de klantenservice ondertekende ook met die naam. Het is een vrolijke naam voor een happy brand. Dat verwijst weer naar ons kleurgebruik in de collectie. Vooral in de begintijd waren de vele kleuren loafers onze specialiteit.”

Hoeveel winkels zijn er momenteel?

AB: “In 2013 openden we de eerste winkel in Le Marais in Parijs en inmiddels hebben we negen winkels: vier in Parijs en verder in Londen, Amsterdam, Lyon, Aix-en-Provence en Bordeaux. Binnenkort openen we winkels in Lille en Brussel. We besteden veel aandacht aan de architectuur van de winkels en geen winkel van Bobbies is hetzelfde. Dit kost heel veel tijd, maar het eindresultaat is amazing. Voor de winkel in Amsterdam zijn we alleen met het concept al zes maanden bezig geweest.”

Is dat niet heel arbeidsintensief?

AB: “We weten dat het makkelijker en goedkoper is om één concept op alle winkels toe te passen. Nadeel daarvan is dat je alle winkels moet verbouwen als je het concept aanpast. Daar dachten we niet over na toen we begonnen, maar het is een mooie bijkomstigheid. De eerste winkel is straks na tien jaar wel toe aan een restyling, maar dat hoeven we dan alleen in die winkel te doen”

Wat is bijzonder aan de winkel in Amsterdam?

AM: “De inspiratie voor het plafond kwam van het Musée des Arts Décoratifs in Parijs, dat zich in een vleugel van het Louvre bevindt. Alle displays zijn gemaakt van styreen (een soort kunstglas, red) en hebben een wolkenvorm. Het is leuk om te zien dat het mensen inspireert. De winkel in Londen is rustig met veel hout en natuursteen. Het hangt soms ook samen met onze mood en smaak op een bepaald moment hoe we de winkel inrichten.”

Slaat de winkel aan?

AB: “We zijn tevreden met de winkelomzet, maar we zien sinds de opening in onze webshop ook een toename van 100 tot 200 procent van bestellingen vanuit Nederland. Natuurlijk was dat aandeel nog maar klein, maar we zien zeker dat er sinds de winkel wat gebeurt rond het merk in Nederland. Sowieso is online overall nog steeds onze belangrijkste business, ongeveer 60 tot 70 procent van de totale omzet. Dat zien we eigenlijk vanaf het begin. Via onze webshop verkopen we vijftig procent buiten Frankrijk. De belangrijkste landen zijn het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, België, Nederland en de Verenigde Staten.”

Zijn jullie tevreden met het online omzetaandeel?

AB: “De online omzet groeit, maar het aandeel blijft op peil omdat het retail-aandeel ook groeit door de nieuwe winkels. Online blijft het belangrijkste en het magische van online is dat je over de hele wereld kunt verkopen. Een winkel openen is gecompliceerd: je moet een bedrijf openen in een land, de wetten en belastingen kennen en een bankrekening openen, dat heeft in Nederland alleen al acht maanden geduurd. Als je alleen online verkoopt, heb je dat allemaal niet.”

En hoe belangrijk is wholesale?

AM: “Onze wholesale business is nog redelijk klein, misschien tien tot vijftien procent van onze business. We hebben rond de 200 verkooppunten, waarvan 120 tot 130 in Frankrijk. We zijn voorzichtig in de positionering. We werken met schoenenzaken, conceptstores of kledingwinkels, maar het is belangrijk dat het winkelconcept bij het merk past. Sowieso denk ik dat maximaal twee verkooppunten per stad het maximum is. Met twintig verkooppunten in Nederland zouden we al heel tevreden zijn.”

Waar willen jullie over vijf jaar staan met Bobbies?

AB: “Dan hopen we winkels te hebben in elke grote stad in Europa, van Hamburg en Madrid tot Milaan en Kopenhagen. En ook in de Verenigde Staten.”

In Schoenvisie #1 van 2024 lees je een uitgebreider interview met Antoine Bolze en Alexis Maugey van Bobbies.