TOP

Starter Remon Leurink maakte stap van sneaker- naar schoenenwereld: ‘Ik was de snelle handel gewend. Dat is nu wel anders’

Van filiaalmanager in een sneakerstore naar een eigen schoenenspeciaalzaak. Het lijkt een flinke overgang, maar voor Remon Leurink is het een logische stap. Dit voorjaar opende hij de deuren van Leurink Schoenen in Delden. “Dit past bij wie ik nu ben en waar ik naartoe wil.”

Beeld: Leurink Schoenen, Wilke Wittebrood

Ondernemer Remon Leurink (37) weet nog precies wanneer hij verliefd werd op Delden, een stadje in Overijssel dat ook wel bekendstaat als ‘het Laren van Twente’. Dat was eind 2022, tijdens de jaarlijkse kerstmarkt. “De straten waren afgezet, overal stonden kramen en alles was sfeervol verlicht”, vertelt hij. “Het was zó gezellig. Hier zag ik mezelf wel ondernemen.” In maart van dit jaar opende hij er een schoenenzaak, Leurink Schoenen.

Als starter is hij min of meer per toeval in Delden terechtgekomen. Het zaadje wordt geplant als retailorganisatie GMS Group Benelux hem via een recruiter benadert voor de overname van een andere winkel in het centrum, Leferink Schoenen van eigenaren Bob en Carla Leferink. Leurink werkt dan twintig jaar bij The Athlete’s Foot in Enschede, zijn woonplaats, waarvan de laatste tien jaar als filiaalmanager. “Ik was toe aan een nieuwe stap”, zegt hij. “Ik had al eens geprobeerd om een vestiging van de voormalige sneakerketen Coach als franchiser voort te zetten. Ik denk dat GMS zo bij mij uitgekomen is.”

Van een bedrijfsovername komt het uiteindelijk niet, de familie Leferink kiest ervoor om het winkelpand aan een meubelbedrijf te verhuren. “Toen heb ik een eigen plan gemaakt. Daar hebben Bob en Carla, met wie ik goed contact heb, me enorm bij geholpen”, zegt Leurink. “Niet veel later kwam in dezelfde straat een ander pand vrij, een mooier pand zelfs. Hier kan ik een frisse start maken onder mijn eigen naam.” De inkoop van zijn eerste collectie (lente-zomer 2023) financiert hij met een lening van mkb-financier Qredits. Het interieur voor de 120 vierkante meter grote winkel neemt hij over van een retailer uit de buurt die stopt. “Op Marktplaats gevonden”, lacht hij. “Het paste precies.”

Wederzijdse afhankelijkheid

De ondernemer besluit voort te bouwen op de bewezen succesformule van Leferink:een schoenenspeciaalzaak voor een doelgroep van 40+ met de focus op (modisch) comfort, met merken als Durea, Gabor, Hartjes en Xsensible. Nieuw is dat hij daar met Greve, Heydude, Lazamani, Lilian en NeroGiardini een meer gekleed en meer modisch aanbod aan toevoegt.

“Ik wil de kinderen die met hun ouders meekomen ook iets anders laten zien dan gemakkelijke sneakers met ritsen”, verklaart hij zijn keuze. “Plus, ik ben jonger en dat mag je terugzien in de collectie. Bob en Carla introduceerden me bij de vertegenwoordigers van merken waarvan ik driekwart nog niet kende. En, ook heel fijn, ze hebben bij het sluiten van hun zaak enorm gepromoot dat er snel een nieuwe schoenenwinkel terug zou komen.”

De stap van sneakerstore naar pasvormzaak lijkt een behoorlijke verandering. Maar voor Leurink kwam die omslag precies op het juiste moment. “Dit past beter bij wie ik nu ben en waar ik naartoe wil”, zegt hij. “Ik zag mezelf niet nog tien jaar in The Athlete’s Foot staan. Een eigen sneakerzaak zag ik ook niet zitten; de goede merken zijn nauwelijks meer te krijgen en als het wel lukt, heb je als retailer bijna niets te zeggen.”

Dat is in de schoenenbranche gelukkig heel anders, heeft hij gemerkt. “Mijn leveranciers hebben er ook baat bij dat de winkel een succes wordt. De afgelopen jaren zijn zoveel schoenenzaken gestopt. Er is meer wederzijdse afhankelijkheid, en daardoor meer samenwerking. Bijvoorbeeld in de vorm van lagere startorders, zodat ik zonder al te veel risico kan testen wat werkt en wat niet.”

Geen snelle handel

De start was met het koude en natte weer lastig. “Het sneeuwde toen we openden”, vertelt Leurink. “Stonden we daar, met een winkel vol voorjaarsschoenen. Delden is bovendien een heel toeristisch plaatsje, en zonder zon zijn er ook geen toeristen. De verkoop trok direct aan toen het weer beter werd.” Met oog op de vele dagjesmensen lanceerde Leurink onlangs ook een webshop, als verlengstuk van de fysieke winkel. “Zodat klanten van buitenaf ons, eenmaal thuis, kunnen blijven vinden.”

Delden heeft de startende ondernemer direct omarmd. Zijn schoenen zijn inmiddels te zien bij verschillende modeondernemers in de buurt, die op hun beurt paspoppen met kleding bij Leurink hebben staan. En de locals zijn blij dat ze voor hun vertrouwde merken weer in eigen stad terechtkunnen. “Vanuit The Athlete’s Foot was ik de snelle handel gewend’, zegt Leurink lachend. “Dat is hier wel anders. Klanten komen echt voor advies en een praatje. En ze zijn een stuk dankbaarder als je ze goed helpt.”

Ondernemer Remon Leurink: ‘In de schoenenbranche is veel meer samenwerking dan in de sneakerwereld.’

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.