TOP

“Traditionele winkel heeft goud in handen”

Steeds vaker klinken geluiden dat webshops van de fysieke winkels winnen. Voor een aantal producten zoals cd's en boeken is dat inderdaad zo. Maar bij adviesgevoelige producten heeft de traditionele winkelier juist een unieke voorsprong.

Dat meldt Arlette Broex, consultant new commerce, innovatie in marketing en sales bij Logica Management Consulting. “Tegenwoordig gebruiken mensen tijdens het koopproces verschillende kanalen”, signaleert Broex. “Ze zoeken eerst informatie op internet, om vervolgens naar de winkel te gaan om het product te zien en uit te proberen. Daarnaast hebben veel mensen behoefte aan persoonlijk advies.”

Beleving
De retailer met fysieke winkels heeft dus de voorsprong dat hij de klant in de ogen kan kijken en kan overtuigen van zijn kwaliteiten en service. “Om klanten in zijn winkel te krijgen zal hij met zijn tijd mee moeten gaan. In de winkel moet het draaien om beleving, het zien-voelen-proberen van de producten. De winkel moet een showroom zijn”, meent de consultant.

“Daarnaast moet hij goede adviseurs in zetten die klanten adviseren over het beste product voor hun persoonlijke situatie. Algemene productkenmerken hebben consumenten immers al op internet gelezen.”

Volgens Broex kan de retailer de klant dus aan zich binden door hem optimaal te faciliteren bij zijn aankoop. Daarnaast moet hij uiteraard het product tegen een goede prijs aanbieden. Hij hoeft niet de allergoedkoopste te zijn, maar moet wel een fair deal bieden.

Samenwerken met de leverancier
“Niet iedere kleine winkelier kan een goede internetshop runnen, een andere optie is dan om samen te gaan werken met de leveranciers van de producten. Wanneer een klant een aankoop doet bij de leverancier ontvangt de retailer een vergoeding voor het geleverde advies.”

“De traditionele retailer speelt dus een belangrijke rol in het koopproces van een consument. Als hij zich richt op de behoefte van deze nieuwe klant, dan heeft de winkelier goud in handen!” aldus Arlette Broex.