TOP

Trenddag: Jan Agelink over de schoenentrends voor zomer 2018

Wat gaat het nieuwe zomerseizoen brengen? Trendforecaster Jan Agelink nam de bezoekers van de Trenddag, op dinsdag 16 mei bij Beekwilder in Amsterdam, mee in zijn visie op de consumenten- en schoenentrends voor zomer 2018.

‘Welcome to Wonderland’, dat is het thema van de presentatie van trendforecaster Jan Agelink. Momenteel bevinden we ons in het tijdperk van de derde Industriële Revolutie: digital manufacturing. Het maken van dingen wordt steeds meer digitaal en de consument kan in deze deeleconomie zelf ook producent zijn.

Agelink voorziet dat onze spullen in de toekomst op een heel andere manier gemaakt zullen worden. Dat is bijvoorbeeld al te zien bij outdoormerk Keen, dat in samenwerking met House of Design een nieuwe schoen heeft ontworpen. Wat dit project bijzonder maakt: het model wordt door robots in elkaar gezet. De consument mag daarbij zelf bepalen welke kleuren en materialen er worden gebruikt.

 

Ook andere diensten worden door robots (bots) overgenomen. Agelink ziet een beweging van apps naar algoritmes en de opkomst van chatbots, zoals een Jesus-bot of een Styling-bot. Met nieuwe technieken wordt onderzocht of het grondstoffenprobleem kan worden ondervangen. In diezelfde beweging valt ook de opkomst van de vegan lifestyle; het gebruik van minder dierlijke producten en de zoektocht naar alternatieven voor leer.

Protectionisme

De ontwikkelingen hebben ook een keerzijde. Volgens het World Economic Forum moet 65% van de banen die Generatie Z (geboren na 1995) gaat uitvoeren nog worden uitgevonden. Dat zorgt voor veel onzekerheid. Het resultaat is een protectionistische tegenbeweging: mensen die zich terugtrekken in hun eigen filterbubbel. Een ander gevolg is dat we teruggrijpen naar ‘slow’ productiemethoden en ‘ouderwets’ craftmanship.

Sportschoenen & cornflakes

Agelinks ultieme ‘Wonderland’? Op het scherm verschijnt een afbeelding van Willy Wonka’s Chocoladefabriek. Voor de retailer betekent ‘Welcome to Wonderland’: je klanten verrassen en meenemen in jouw verhaal. Dat hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn en er zijn zeker geen chocoladerivieren voor nodig. Agelink noemt een retailer die een speeltoestel in de winkel neer heeft gezet. Dat geeft meteen een heel nieuw en verrassend beeld. Nike en streetwear-retailer Kith openden samen een winkel waar je terecht kunt voor sportschoenen en cornflakes – een onverwachte combinatie, maar het werkt.

Op basis van deze ontwikkelingen selecteerde Agelink vijf trendthema’s voor zomer 2018: Future Craft, Dataïsme, Ad Hoc, Artifact en Mutualism. Schoenvisie licht er twee uit.

Trenddag Schoenentrends Zomer 2018 Future Craft

Future Craft

Het trendthema ‘Future Craft’ gaat over nieuwe manieren van produceren. Agelink noemt schoenenmerk Feetz, dat werkt met een app waarmee gebruikers hun voeten fotograferen en de op maat gemaakte schoen zelf kunnen customizen. Het ontwerp wordt 3D-geprint en thuisgestuurd. Ook wijst hij op de nieuwe Speed Factory van Adidas in Duitsland, waarmee het merk dichter op de consumententrends hoopt te produceren. Binnen dit thema zien we:

  • Workwear 3.0.
  • Clogs met nieuwe zolen (o.a. kunststof in plaats van hout)
  • Stevige blokhakken
  • Bijzondere neuzen
  • Stiksels als decoratie
  • Denim (ook in patchwork)
  • Herenschoenen voor dames, met stoere zolen
  • Loafers met grote banden en plateauzolen
  • Zilver met wit
  • Knitted uppers
  • Sock-boots

Het kleurenpalet is basic, met wit, lichtblauw, KLM-blauw, karton, vuurrood en zwart.

Trenddag Schoenentrends Zomer 2018 Mutualism

Mutualism

Binnen ‘Mutualism’ staat de natuur centraal. Dit thema gaat over langzame en natuurlijke manieren van produceren. Riet dat in een frame groeit, waardoor er een stoel ontstaat. Of, de overtreffende trap, het project ‘200 Years’ van Maarten Baas. De ontwerper laat een boom in een mal groeien, waardoor er over tweehonderd jaar een stoel van gemaakt kan worden. We zien:

  • Prints met bloemen en bladeren
  • Geweven en gestanste uppers
  • (Simulaties van) dierlijke huiden
  • Alternatieve materialen: fruit leather, paddenstoelenleer, palmbladeren
  • Gebruik van stenen en kristallen

Het kleurenpalet bestaat uit natuurlijke kleuren: groentinten (groenbruin en groengeel), grijs en beachkleuren.