TOP

Update: hoe gaat het met Vico? [interview]

Na een roerige periode heeft het Rotterdamse schoenenmerk Vico een nieuwe start gemaakt. “We wisten dat ons product goed was”, zegt oprichter en designer Kevin van Wijk. “Dat gaf ons de drive om door te gaan.”

Het bedrijf heeft een reset gekregen, aldus Van Wijk (32). Vico wordt op 10 augustus 2015 failliet verklaard, maar een doorstart blijkt snel te realiseren. Het merk gaat verder met een kleiner team, met Van Wijk (design en kwaliteit) en Sabrina van Valen (operationeel) in de directie, en Vince Timmers (e-commerce en back-office) en Sarah van Wijk (salessupport) als nieuwe gezichten. “Ook in de periode van het faillissement bleef er vraag naar onze schoenen”, zegt Van Wijk. “Dat heeft ons in die tijd echt overeind gehouden. Als we een bestelling uit Amerika kregen, of een positieve reactie van een klant, wisten we weer waar wij het voor deden.”

Welke stappen zijn er na de doorstart genomen?

“Om te beginnen zijn we naar een ander pand verhuisd. Het kantoor, magazijn en winkel zaten eerst op drie verschillende locaties. Nu zit alles bij elkaar – een stuk efficiënter. Als ik aan de tekentafel zit, kan ik klanten directe feedback horen geven op het eindproduct. Dichter kun je niet bij je doelgroep komen. Vico is gevestigd in het Industriegebouw in Rotterdam, een naoorlogs bedrijfsverzamelgebouw dat is ontworpen door architect Hugh Maaskant. Veel originele elementen zijn bewaard gebleven, wat de plek karakter geeft. Onze winkel is van dinsdag tot zaterdag open. We zitten niet in een winkelgebied, maar omdat het Industriegebouw goed bereikbaar is weten klanten ons zeker te vinden. We verdienen de huur sowieso terug.” “We hebben wel getwijfeld opnieuw een winkel te openen, maar we vinden het belangrijk dat er naast onze webshop ook een fysieke plaats is waar klanten onze collecties kunnen zien en voelen. We konden onder goede voorwaarden een ruimte in het Industriegebouw huren. Dat maakte de keuze ook makkelijker.”

Hoe staan jullie retailers tegenover de eigen winkel?

“We hebben geen verkooppunten in Rotterdam, dus dat is geen issue. Onze klanten vinden het alleen maar leuk. Sommigen komen zelfs speciaal naar Rotterdam om hun bestelling op te halen, zodat ze een kijkje kunnen nemen.”

Vico SS16-3 Vico SS16-4

Wat is er verder veranderd bij Vico?

“We hebben een nieuw e-commerce en marketing beleid, waarbij we de ‘buzz’ rond nieuwe collecties meer over het seizoen willen uitsmeren. Vroeger deden we twee campagneshoots, voor de zomer en de winter. We zetten de volledige collectie plus bijbehorende beelden in één keer online. Het merk kreeg dan even heel veel aandacht, maar dat vervloog ook weer snel. In de toekomst willen we graag met tussencollecties gaan werken, maar daar hebben we de aantallen nog niet voor. Daarom hebben we voor zomer 2016 een aantal modellen uit de collectie gehaald, die we gedurende het seizoen in onze webwinkel introduceren. Zo lanceren we in april twee items, waaronder een bootschoen, die we ondersteunen met social media en met een artikel op ons journal.”

Een journal?

“Het is een apart onderdeel op de site waar we nieuws, over de collectieontwikkeling bijvoorbeeld, met onze volgers delen. Verder maken we profiles – een interview en fotoshoot – van personen die belichamen waar Vico voor staat. Onafhankelijke, jonge mensen met een creatieve geest, een sterke eigen wil en een goed verhaal.”

Hoe belangrijk is zichtbaarheid voor jou?

“Je kunt nog zo’n mooi product maken, maar als niemand het kent heeft dat geen nut. Het ontbreekt ons echt nog aan naamsbekendheid. Naast marketing richten we ons ook veel meer op PR; zo zijn we actief bezig met het benaderen van bloggers. Vorige week stonden we op Men’s Fashion Post, een Instagram-account met 2,7 miljoen volgers. Dat merken we direct in de traffic op onze site. Daarbij kunnen onze winkeliers Vico pas goed verkopen als wij ons verhaal duidelijker naar de klant communiceren.”

Vico SS16-9 Vico SS16-12

Wat heb je geleerd van het faillissement?

“Niet te snel te willen gaan. Op een gegeven moment stonden we op zeven beurzen, waaronder twee in Scandinavië en twee in Amerika. Daar waren we nog niet klaar voor. Nu hebben we ons focusgebied teruggebracht naar de Benelux en zijn we alleen nog op de Pitti Uomo te vinden, vanwege het internationale karakter en gevarieerd publiek voor ons de beste keuze. We willen verder groeien met onze huidige klanten – zo’n twintig winkels in Nederland en België – en het merk steviger neerzetten. We zijn bijvoorbeeld niet in Noord-Nederland vertegenwoordigd en zouden graag in Amsterdam willen liggen. Nieuw is dat we agenten voor Nederland en België hebben: Rajko Oppier van Sole Brand (NL) en Lennart Creël van Brands (BE). We hadden eerst ook een distributeur voor Groot-Brittannië, maar Vico is daar nog zo klein dat het lastig is voor een vertegenwoordiger om het merk goed te verkopen. We liggen momenteel in beide landen in twee winkels en gaan pas weer met een agent of distributeur werken als we daar verder zijn gegroeid. Maar dat heeft op dit moment geen prioriteit.”

Zijn er ook vernieuwingen in de collectie?

“Voor zomer 2016 hebben we twee nieuwe lijnen met geklede sneakers toegevoegd; een luxe lijn met Italiaans leer en een betaalbaarder variant met handgewoven denim. Sinds 2015 hebben we ook een collectie voor vrouwen. Deze bestaat nu uit vier modellen op drie zolen, in pasteltinten als mint en parelblauw. Zo’n vijftien tot twintig procent van ons aanbod is op dames gericht. We hebben het bewust klein gehouden, maar merken nu dat het steeds beter begint te lopen. Toen we net begonnen waren mensen verrast dat we überhaupt damesschoenen hadden. Nu vragen ze wanneer we de lijn gaan uitbreiden.”

Vico SS16-8