TOP

 Vakidioot: Delano Vera Cisternas van Rue de Wool

Delano Vera Cisternas opereert met zijn eigen sales agency al jaren in de retailmarkt. Toen hij eind 2020 house shoes label Rue de Wool startte, droomde hij van het succes dat er nu is. Wat betekent ondernemen voor Vera Cisternas, waar heeft hij een hekel aan en wat zou hij tegen zijn jongere zelf willen zeggen? Je leest het in dit persoonlijke interview.

Beeld: Rue de Wool

Wie is Delano in drie woorden?

“Gedreven, doorzetter en eigenwijs.”

Ondernemen is…

“…nooit saai, ik vind het heerlijk om zelfstandig mijn eigen ding doen. Daarbij ben ik creatief bezig en werk ik met passie naar mijn doelen. Ondernemen staat voor mij gelijk aan ultiem werkgeluk!”

Rue de Wool, vertel: waarom ben je ermee gestart?

“In 2020 zaten we met z’n allen veel thuis, waardoor ik steeds vaker house shoes begon te dragen. Alleen kon ik niets vinden wat ik écht mooi vond. En als ik iets tegenkwam dat naar mijn smaak was, was het vaak niet te betalen. Er ontstond bij mij een drang om de perfecte pantoffel, oftewel house shoe te ontwikkelen. Een house shoe waarbij het design en het comfortabele aspect samenkomen en in harmonie zijn. Ik wist meteen dat ik hoofdzakelijk wol wilde gebruiken. Het natuurlijk materiaal geeft mij een warm en comfortabel gevoel en dat past heel goed bij het thuisgevoel. Na een korte zoektocht hebben we een producent gevonden die verantwoord en duurzame wollen producten maakt. Samen met de fabriek hebben we het model The Nordic ontwikkeld. Dit bleek een schot in de roos… In Nederland hebben we nu ruim 60 deuren, waaronder de Bijenkorf, werken we met agenten in Duitsland en België, en we gaan starten met een distributeur voor Scandinavië.”

Waar komt die pantoffel (en homewear) trend vandaan? 

“Cliché, maar de waarheid: de trend is ontstaan tijdens Corona.”

Van wie heb je het meest geleerd?

Na lang nadenken: “Ik zou niet één persoon kunnen opnoemen. Ik heb in de afgelopen jaren van meerdere mensen geleerd, van zowel bevriende ondernemers tot aan klanten waarmee ik een goede band heb opgebouwd. Inzichten en lessen haal ik ook uit de dagelijkse dingen. Een voorbeeld? Kijk naar wat er nú is en focus niet te veel op wat er nog komt.”

Lacht altijd om…

“…mijn kinderen: ze zijn grappig en puur.”

Wat zou je doen met een miljoen?

“Ik zou investeren in een eigen bedrijfspand en het restant bedrag gebruiken voor nieuwe ontwikkelingen van Rue de Wool.”

Hekel aan?

“Administratie.”

Favo serie?

“Tegenwoordig heb ik weinig tijd om lekker naar series te kijken. Maar de twee series die altijd goed zijn, zijn wat mij betreft The Wire (uit 2002) en The Sopranos (uit 1999). Ik houd van die gouwe ouwe series.”

Wat is het advies dat je je jongere zelf zou geven? 

“Wees wat bedachtzamer met het uitgeven van budget (lacht!).”

Waar fiets je voor om? 

“Roti van Roopram in Rotterdam-West.” #nospon

Waar ben je onzeker over?

“Het is vaak een onzekere tijd in de markt, de modebranche is altijd in ontwikkeling. En er gebeurt van alles in de wereld. Gelukkig heb ik met de jaren geleerd (door het mee te maken) dat er altijd wel een weg is naar een oplossing.”

Tot slot: wat kunnen we in 2024 van Rue de Wool verwachten? 

Naast nieuwe ontwikkelingen op het gebied van House Shoes lanceren we ook nieuwe productgroepen. Van schoenen voor buiten gebruik (snowboots!) tot aan vesten, beanies en nog meer. Eind 2024 brengen we ook onze eerste collab uit samen met een hele toffe winkel die dit jaar 35 jaar up and running is. En we zijn bezig om een RE-WOOL program op te zetten, waarbij we van oude samples en stock nieuwe producten maken voor in de collectie. Daarbij willen we een programma lanceren waarbij de consument hun oude Rue de Wool product kunnen inleveren bij de winkel. Wij nemen deze artikelen dan weer terug om er vervolgens nieuwe items van te maken. Ideeën te over…”

Dit interview is verschenen in Schoenvisie #03