TOP

Beursverslag: gespot tijdens de Schoenendagen en Micam Milano

Schoenvisie bezocht het afgelopen seizoen twee schoenenbeurzen, namelijk de Schoenendagen en Micam Milano. We kozen bewust voor twee beurzen met zo'n contrast. Klein en knus versus groots maar overzichtelijk. Beiden inspirerend, geheel op een eigen manier. Wat viel ons op? Wie wist ons te verrassen? Je leest het In dit beursverslag.

Hoofdbeeld: Micam Milano

Do it like Duca!

Ziehier: Joost van Verseveld het creatieve brein achter Duca Walking, het Nederlandse schoenenlabel dat all walking shoes maakt. In een aankomende Schoenvisie gaan wij met van Verseveld in gesprek over alles wat er voor Duca Walking op de planning staat.

Sneakers 3.0

Snelle sneakers met een teddystof detail of een kantenbewerking zijn de must-haves voor dit najaar. Ze geven elk paar gympen net dat beetje extra…

Metallic, metallic, metallic

De afgelopen tijd lijkt metallic hoogtij te vieren in de mode, met schoenen voorop. Veelzijdige metallic schoenontwerpen werden gespot in de collecties van menig schoenenmerk, waardoor duidelijk wordt dat glanzend zilver, goud, brons de statement-schoenkleur van de herfst en de winter is. Metallic laarzen, sneakers, loafers (en sandalen, voor de zomer) zijn een ideale manier om je assortiment naar een nog hoger niveau te tillen.

Ken je KUMI al?

KUMI stond dit jaar voor het eerst op de Schoenendagen. Het duurzame sneakerlabel uit Mallorca wil namelijk graag voet aan Nederlandse grond.

Gespot tijdens Micam Milano

Dé trends en dé materialen

Dit was de area waar Schoenvisie de meeste tijd door- bracht, want een lust voor het oog. Maar ook praktisch, je kon de trends en materialen zien, voelen; ervaren en hands-on. Er werden namelijk per trend een aantal schoenen (als in: modellen) uitgelicht, in de categorieën: test, investeren en manifest. Modellen die slim zijn om in te kopen omdat ze on trend zijn. De groei in percentages van de schoenentrend kreeg je er gratis bij. Onze favoriete trend? Future Minimalism.

One to watch schoenen designer

Maak kennis met Judy Mazzoti, een van de 12 schoenenontwerpers uit het ‘Emerging Designer’ programma (een podium voor one to watch talent van over de hele wereld), waarbij duurzaamheid en innovatie de sleutelwoorden waren voor ieders collectie. De lerenschoenen, in diverse trendkleren, van de Italiaanse schoenenontwerpster vielen bij ons in de smaak omdat elke schoen (van pump tot sandaal) dezelfde soort hak had. De signature hak heeft de vorm van een diamant en staat symbool voor de vrouw, ‘’want zo is zo sterk als een diamant’’, aldus Mazzoti.

Next level retail

De vernieuwde ‘Future of Retail’ area wierp een licht op hoe schoenen op een andere manier gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld door ze te maken met een 3D-printer… Binnenkort lees je op Schoenvisie.nl alle ins and outs over dit fenomeen, want je wil natuurlijk weten: wat kost het? En is het, naast duurzamer efficiënter?

Talk retail van de toekomst

Doug Stephens is de oprichter van Retail Prophet, een retailadviesbureau, en bestsellerauteur van verschillende boeken, waaronder zijn laatste boek genaamd Resurrecting Retail. Tijdens Micam Milano woonde Schoenvisie’s Gina zijn digitale talk bij. Wat elk retailmerk, volgens Doug, zou moeten doen? Zijn doel of zoals Doug zei ‘purpose’, in deze nieuwe wereld definiëren. Purpose is de nieuwe positionering! Maar, niet positionering vanuit het traditionele standpunt, zoals: luxe of korting. Enfin, de test is deze vraag: als jouw merk het antwoord is, wat is dan de vraag? Dat klinkt als een vrij simpele vraag. Maar dat is het niet.. 

In Schoenvisie #4, onze digitale editie, zal een uitgebreid verslag vol trends en inspiratie volgen van SHOES Düsseldorf.

Een uitgebreide versie van dit verslag is geplaatst in Schoenvisie #3.