TOP

Naar de beurs: VanLier gaat aandelen verkopen

VanLier gaat aandelen verkopen via financieringsplatform NxChange. Een kwart van de opbrengst gaat terug in het bedrijf voor versnelde realisatie van de groeiplannen. Dat gebeurt onder leiding van Christina van Spaendonck, de 26-jarige dochter van eigenaar Geert van Spaendonck, als nieuwe CEO.

Beeld: VanLier

Geert van Spaendonck was tot voor kort enig eigenaar van VanLier, maar gaat nu via het alternatieve beursplatform NxChange in twee delen 18 procent van zijn aandelen verkopen. De reden is een generatiewissel binnen het bedrijf, vertelt hij in een videoaankondiging. Dochter Christina is nu drie jaar actief bij VanLier en heeft vanaf 2023 de leiding overgenomen. Mogelijk volgen zijn twee andere kinderen op termijn ook. “Op 62-jarige leeftijd is het moment daar dat ik zelf wat meer afstand neem en mijn aandelenbelang terugbreng.”

Aan het FD licht hij de keuze verder toe. “De kwestie komt om de hoek kijken hoe we het bedrijf doorgeven aan de volgende generatie. Toen is het idee van een beursnotering gekomen. Daardoor creëer je een wat meer onafhankelijk bestuurd bedrijf, met andere aandeelhouders, en blijven we toch een familiebedrijf.”

Lees ook: De metamorfose van Van Lier: ‘We worden meer en meer een data-gestuurd bedrijf’

Community van mede-eigenaren

Met de stap willen vader en dochter een ‘community’ van mede-eigenaren opbouwen, die het merk van input gaan voorzien en leuke extraatjes ontvangen, zoals uitnodigingen voor speciale events. Het Nederlandse schoenenmerk wordt gewaardeerd op 28 miljoen euro. Het afgelopen boekjaar (dat liep tot en met 31 maart 2023) zette het bedrijf 13,6 miljoen euro om tegen bijna 9,3 miljoen euro een jaar eerder, een groei van bijna 50 procent. De nettowinst bedroeg ruim 280.000 euro, zo blijkt uit de meest recente jaarrekening.

Een kwart van de opbrengst gaat terug in het bedrijf, om de groeiplannen versneld te realiseren. Die groei zoekt VanLier vooral online: momenteel komt bijna de helft van de omzet uit de eigen e-commercekanalen (vanlier.nl en vanlieroutlet.com) en koppelingen met platforms. “Over tien jaar zie ik een totaal digitaal bedrijf”, zegt Christina. “Met de conceptstores als fysieke representatie.” Het merk wil verder uitbreiden met nieuwe productgroepen, de in 2021 geïntroduceerde vrouwenlijn en een nog te lanceren parfum. Ook buiten Nederland. Geert: “We verwachten sterk te kunnen groeien in België en Duitsland.”