TOP

Vijf vragen aan Bernard Lagendijk over Bucketfeet’s pop-up store *

Sinds voorjaar 2015 is het Amerikaanse schoenenmerk Bucketfeet te koop in de Benelux. Met een pop-up store wil Bernard Lagendijk van Selected Shoe Brands - distributeur van Bucketfeet – het “inspirerende verhaal” achter het merk duidelijk maken.

Er komt een pop-up store van Bucketfeet op het Rokin in Amsterdam, hoe gaat het eruit zien?

Bernard Lagendijk van Selected Shoe Brands, distributeur van Bucketfeet: “Vanaf donderdag 18 juni openen we voor vier maanden een pop-up store van Bucketfeet op Rokin 80-82. We zijn een tijdje op zoek geweest naar een goede pop-up store en uiteindelijk hebben we die gevonden in een oud, industrieel pand op het Rokin. Het is een goede locatie voor het merk omdat deze winkel door de grote ruimte gevuld met street-art het imago van de schoen uitstraalt. Met de stickers tegen de ramen ‘sneakers are boring, wear art’, worden mensen al snel nieuwsgierig om een kijkje te nemen.”

“We willen ook evenementen organiseren in de pop-up store. Klanten kunnen bijvoorbeeld zelf hun schoenen customizenof dit laten doen en iedere maand laten we een muur opnieuw beschilderen door een kunstenaar.”

Wat hopen jullie met de pop-up store te bereiken?

“We willen het verhaal achter het merk duidelijk maken. Bucketfeet is ontstaan door twee jongens die elkaar hebben ontmoet in Argentinië. Een van die jongens tekende graag op schoenen en de ander vond dat zo gaaf dat hij vroeg of hij ook op zijn schoenen wilde tekenen. Hij is verder gaan reizen en overal waar hij kwam werd hij aangesproken op zijn schoenen. Zo is Bucketfeet ontstaan, door kunstwerken op schoenen te maken.”

“In Rio de Janeiro zijn bijvoorbeeld veel kunstenaars die goed graffiti kunnen spuiten maar zij krijgen nooit een podium. Bij Bucketfeet worden deze kunstwerken op schoenen gezet en ontvangen die jongens geld ervoor.  Alle schoenen zijn gemaakt door kunstenaars van over de hele wereld, niet alleen graffiti artists maar ook bijvoorbeeld een tatoeëerder uit Korea. Omdat het merk net pas in de Benelux te verkrijgen is, willen we met de pop-up store mensen meteen een beeld geven van wat Bucketfeet is.”

Waarom hebben jullie juist dit merk naar Nederland gehaald?

“Het is een heel gaaf merk en ook al bestaat het pas vier jaar, in Amerika loopt het al heel hard. Ik heb de pop-up store in New York gezien en ik vond het meteen te gek. Het is wat anders dan anders, het model is mooi en het verhaal erachter is inspirerend. Daarom heb ik ze een jaar geleden naar de Benelux gehaald, sinds voorjaar 2015 ligt Bucketfeet in de winkels.”

Wat zijn tot nu toe de reacties erop?

“Erg goed en het wordt ook goed opgepikt. Het is nu nog minder bekend, maar met elk nieuw merk kost het even tijd voordat het gaat lopen en voordat ondernemers het ook durven in te kopen. Vandaar dat we er ook alles aan doen om het bekender te maken. We hebben nu ongeveer dertig verkooppunten in Nederland. Daar mogen meer bij maar we proberen wel in de hippe winkels terecht te komen. Een nieuw merk is kwetsbaar en mensen moeten nog een mening erover vormen. Als je bij wat hippere winkels ligt en zij je verhaal graag willen vertellen, dan willen mensen het ook liever kopen.”

Waar hopen jullie naartoe te gaan met Bucketfeet in de Benelux?

“Dat mensen het hele concept begrijpen. Nike wordt geassocieerd met sportief en Vans met skaten, ik hoop dat mensen Bucketfeet gaan associëren met creativiteit en kunst. We willen ook graag met grote kunstenaars uit Nederland gaan werken. Daar zijn we ook mee bezig maar daar kunnen we nog niets over loslaten.”