TOP

Vijf vragen aan Noah Bernard over Sperry Top-Sider [interview] *

Het Amerikaanse schoenenmerk Sperry Top-Sider bestaat 80 jaar. Noah Bernard, Lifestyle Group Brand Director EMEA van Wolverine World Wide: “Sperry Top-Sider onderscheidt zich door de heritage en authenticiteit ven het merk.”

Sinds drie jaar is Noah Bernard, Lifestyle Group Brand Director EMEA van Wolverine World Wide. Daarvoor werkte hij voor Adidas. Naast Sperry Top-Sider is Bernard verantwoordelijk voor de het sneakermerk Keds en het kinderschoenenmerk  Stride-Rite.

– Waarin onderscheidt Sperry Top-Sider zich van andere merken?

“De heritage en authenticiteit van Sperry maken dat we een uniek merk zijn. Paul A. Sperry, de oprichter van Sperry Top-Sider, heeft de allereerste bootschoen in 1935 ontworpen. Sperry was een fervent watersporter. Zijn ontwerp werd geïnspireerd door zijn cocker spaniel, Prince. Toen hij in de winter Prince over het ijs zag lopen, merkte hij dat zijn hond grip kon houden op de gladde ondergrond. Het patroon op de poten van zijn hond gaf hem het idee voor een leren schoen met een visgraatpatroon van groeven op de zool. Door de witte anti-slip zool, waardoor de schoen geen sporen op het bootdek achterliet, werd de originele Sperry Top-Sider al snel populair bij watersporters. In 1939 kreeg de Amerikaanse marine het recht om de schoenen voor hun mensen te produceren.”

– Sperry Top-Sider bestaat dit jaar 80 jaar. Wat gaan jullie doen om dit te vieren?

“We hebben The Odyssey Project gelanceerd. Tot en met 2016 zullen tachtig ambassadeurs in de avontuurlijke geest van Paul Sperry naar relatief onbekende gebieden reizen. Deze ambassadeurs komen uit verschillende landen. Het zijn onder meer ondernemers, sporters, fotografen, muzikanten en bloggers die voor Sperry hun avonturen documenteren. Ze krijgen de creatieve vrijheid om zelf te bepalen hoe ze hun eigen reis willen vastleggen. Maar alle reizen hebben met een passie voor de zee te maken.”

“Daarnaast lanceren we onze lente-zomercollectie 2016 tijdens de Pitti Uomo in Florence. We organiseren een evenement tijdens Sail Amsterdam. Voor ons muzikale project Sperry sessions werken we in het Verenigd Koninkrijk samen met het blad TMRW en aanstormende Britse talenten. En we organiseren wedstrijden voor consumenten in de winkels van onze retailpartners.”  

– Sebago en Sperry zijn allebei bootschoenenmerken en eigendom van Wolverine World Wide. Hebben jullie verschillende doelgroepen?

“Sebago heeft een iets oudere doelgroep en het prijsniveau ligt ook wat hoger. Onze collecties zijn kleurrijker en we gebruiken meer prints. Onze doelgroep bestaat ongeveer voor een gelijk deel uit mannen en vrouwen. We hanteren geen  demografische criteria, maar kijken meer naar hun lifestyle. Het zijn energieke en avontuurlijke mensen. Ze houden van de zee, we noemen ze ‘salty’ consumenten. Ook hebben we sinds een paar jaar een kleine collectie kinderschoenen. Die verkoopt steeds beter.”  

– Wat zijn jullie belangrijkste markten?

“In de Verenigde Staten zijn we marktleider in het segment bootschoenen. Dat is onze grootste markt. Maar ook in het Verenigd Koninkrijk en de Benelux groeien we. In de Benelux hebben we nu 440 verkooppunten.” 

– In de Verenigde Staten hebben jullie mono-brand winkels. Zijn er ook plannen om Sperry Top-Sider-winkels in Europa te openen?

“Voorlopig nog niet, maar in de toekomst sluit ik het niet uit. We zijn nu wel druk bezig om shop-in shops te ontwikkelen voor onze retailpartners. Op dit moment richten we ons vooral op de samenwerking met de retailers.”