TOP

Vijf vragen aan Pepijn van Bommel [interview]*

Floris van Bommel introduceert voor lente/zomer 2015 een complete vrouwenschoenencollectie. Schoenvisie sprak met Pepijn van Bommel, commercieel directeur van Schoenfabriek wed. J.P. van Bommel.

Waarom een compleet nieuwe vrouwencollectie?
“Onze damescollectie was altijd de kers op de taart, de focus lag op de herencollecties. Grote klanten kochten de damesmodellen er een beetje bij. Maar we merkten dat er veel meer potentie in zat. In plaats van de collectie als bijproduct te behandelen is het nu een volwaardige collectie. Consumenten waren verbaasd dat we überhaupt damesschoenen verkochten. Wat logisch was, want we hadden een beperkt aanbod en werden dus niet breed ingekocht.”

De vrouwencollectie wordt in een aparte nieuwe showroom in Cast gepresenteerd. Welke veranderingen zijn er nog meer?
“Naast een nieuwe showroom hebben we nieuwe designers op de collectie gezet, nieuwe mensen aangesteld in productieland Portugal, zijn we met nieuwe fabrieken gaan werken en aparte promotie. Zo’n beetje alles is opnieuw ingericht. We waren altijd vooral een herenschoenenorganisatie en deden de dameslijn erbij. Zoiets krijgt dan nooit de aandacht die het nodig heeft, nu is er een compleet team dat zich alleen met de damescollectie bezighoudt.”

Hoe ziet de collectie eruit?
“Net als bij de Floris van Bommel herencollecties wilden we een volledig gamma bieden. Niet bijvoorbeeld alleen een bepaalde snit. Verder is de collectie heel jong, fris en vrouwelijk, qua modellen zitten er geen allemansvrienden tussen. De verkoopprijzen van de sneakers, loafers, boots, sandalen en pumps variëren in prijs van 109 euro tot 249 euro. Bij de herencollectie richten we ons in de communicatie op een bepaald type man. Met de damescollectie richten we ons op de vrouw van deze man. De herenschoenen verkopen we in de praktijk veel breder, dat zal nu iets minder breed zijn.”

Van Bommel 1
 

Hoe wordt de collectie ontvangen?
“We zijn volop bezig met de verkoop en dat gaat heel aardig. We hadden een lijst met winkeliers waar we graag onze damescollectie wilden zien, een heel aantal daarvan is erg enthousiast. Vanaf januari en februari 2015 zijn we op heel wat plekken te vinden. Ons streven is om te liggen waar de consument op zoek gaat naar een mooi product met een hoger prijsniveau.”

Wordt de collectie uitgebreid, of zijn er alweer nieuwe plannen voor een collectie?
“Bij Van Bommel geloven we dat je je moet beperken en datgene heel goed moet proberen te doen. Niet allemaal dingen tegelijkertijd, en dan maar een beetje. We steken veel tijd in heren, waardoor we niet genoeg energie in de damesschoenen konden steken. We hebben geen plannen ons merkenpakket verder te verbreden. Alle aandacht gaat naar de lijnen die we nu hebben, het gaat om de diepte, niet om de breedte.”