TOP

Vijf vragen aan Stéphane Treppoz, ceo van Sarenza [interview]

De Franse online schoenenretailer Sarenza is partner van de tentoonstelling ‘S.H.O.E.S. Over hoge hakken en echte liefde’ in de Rotterdamse Kunsthal. Schoenvisie sprak tijdens de opening met Stéphane Treppoz, ceo van Sarenza.

1. Waarom is Sarenza partner van deze tentoonstelling?
“De tentoonstelling ‘S.H.O.E.S. Over hoge hakken en echte liefde’ sluit perfect aan bij onze visie en strategie. Ons assortiment bestaat uit 98 procent uit schoenen. Het overige deel zijn tassen. Wij verkopen in Europa de grootste collectie modeschoenen. De Nederlandse markt wordt steeds belangrijker voor Sarenza, want Nederland behoort inmiddels –  na Frankrijk en Duitsland- tot de top drie meest succesvolle markten. Tijdens deze tentoonstelling laten we in potentie meer dan 50.000 consumenten kennis maken met Sarenza.”

2. Hoeveel omzet heeft Sarenza in 2013 geboekt?
“Wij geven geen exacte omzetcijfers, maar onze verkoop is in 2013 met dubbele cijfers gestegen. We hebben nu 3 miljoen klanten. In 2013 hebben we meer dan 8 miljoen paar schoenen verkocht. Het was tot nu toe ons beste jaar.”

3. Wat was de groei van Sarenza in Nederland?  
“In Nederland zijn we in 2013 met zo’n 50 procent gegroeid. Online wint marktaandeel ten koste van de fysieke winkels.”  

4. Hoe verklaart u die grote groei?
“Wij hebben een bijzondere collectie met 15000 modellen. Sommige merken en modellen verkopen wij exclusief. Ons assortiment is in alle landen hetzelfde. Nederlanders zijn prijsbewust, maar ze zijn klant bij ons omdat we het beste assortiment en de beste service hebben. Bij Sarenza hebben we 1 miljoen paar schoenen op voorraad en we bezorgen altijd binnen één of twee dagen. We adverteren niet en moeten het dus vooral van mond-op- mond-reclame hebben.”

5. Wat zijn de plannen en verwachtingen voor 2014?
“Dit jaar verwachten we dezelfde groei als in 2013. Er is meer marketingbudget. We willen nieuwe webshops openen, zowel in als buiten Europa. Op dit moment heeft Sarenza 25 webwinkels in Europa, daarvan zijn er twaalf in de nationale taal en dertien Engelstalig. We gaan meer webshops in de eigen taal lanceren en willen ook uitbreiden naar de Verenigde Staten.”