TOP

Whatsapp maakt shoppen via chat makkelijker met winkelwagen-functie

Whatsapp breidt uit met een Winkelwagen-functie en ontwikkelt zich hiermee steeds meer tot een digitale winkel. Nu de detailhandel voorlopig gesloten blijft, kan de online berichtendienst wellicht een manier zijn om iets van de verloren omzet goed te maken.

Nieuw bij Whatsapp is de Winkelwagen-functie als uitbreiding van de zakelijke Catalogus-dienst. Hiermee kunnen ondernemingen hun collectie op hun bedrijfsprofiel laten zien en naar klanten sturen. Omdat Whatsapp opmerkt dat steeds meer wordt gewinkeld via de chats rond bepaalde items in de catalogus, is besloten het kopen en verkopen nog makkelijker te maken. Dit meldt de dienst in een blog.

Handig en eenvoudig

Winkelwagens zijn vooral handig voor bedrijven die meerdere items tegelijk verkopen. Met de nieuwe functie kunnen consumenten door de catalogi van een mode- of schoenenbedrijf bladeren, een of meerdere producten selecteren en de bestelling als één bericht naar het betreffende bedrijf verzenden. Volgens Whatsapp maakt de nieuwe functie het voor ondernemingen een stuk makkelijker om bestellingen bij te houden, aanvragen van klanten te beheren en transacties af te ronden.

Voor feestdagen en lockdown

Het gebruik van Winkelwagens is eenvoudig. De klant zoekt de items die hij of zij wil en tikt op ‘Toevoegen aan winkelwagen’. Ook is het mogelijk vragen over producten in de catalogus toe te voegen zodat die als één bericht worden verzonden. Wie klaar is met winkelen verzendt de winkelwagen als een bericht naar het bedrijf. Je vindt hier meer informatie over hoe Winkelwagens werken.

De Winkelwagens van Whatsapp werden op 8 december wereldwijd in gebruik genomen. Net op tijd voor de feestdagen, meldt Whatsapp, maar ook net op tijd voor detaillisten die te maken krijgen met een harde lockdown.

Beeld: Thomas Ulrich via Pixabay.