TOP

Omzet Geox met 10 procent gedaald

De omzet van het Italiaanse schoenenmerk Geox daalde in de eerste helft van 2010 met 10 procent van 482,9 miljoen euro naar 435,5 miljoen euro.

In alle markten was er omzetverlies: -5 procent in thuisland Italië naar 165,9 miljoen euro, -15 procent in Europa naar 189,0 miljoen euro en -9 procent in de Verenigde Staten. Met name de omzet in de multibrandwinkels daalde met 17 procent. Daarentegen steeg de omzet in de Geox-winkels (franchise en eigen winkels) met 3,5 procent. De netto-winst daalde tot 37,9 miljoen euro tegen 56,6 miljoen in de eerste helft van 2009.

Verwachte omzetdaling 2010
“De goede omzet in onze eigen winkels, ook in juli, en de orderportefeuille voor de komende herfst/wintercollectie – die met 2 procent is gestegen in de groothandel- en franchisekanalen – geven me vertrouwen over het herstel van de markten,” zei Geox-oprichter en -directeur Mario Moretti Polegato in een verklaring. Het bedrijf blijft bij de eerder aangekondigde verwachte omzetdaling van 5 tot 8 procent over 2010.

Economische crisis
In 2009 bedroeg de totale netto-omzet ruim 865 miljoen euro. In 2008 was dat nog 892,5 miljoen euro. Geox had vorig jaar veel last van de economische crisis, met name in Rusland, waar veel klanten in de problemen kwamen.