TOP

Butts and Shoulders introduceert eerste paar schoenen [interview] *

Na tassen en accessoires introduceert lifestylemerk Butts and Shoulders op Modefabriek #39 haar eerste paar herenschoenen, gemaakt van hetzelfde natuurlijke leer als de andere producten. “We hebben er schijt aan dat het slecht gaat in de mode. Als je een goed product brengt, dan is daar altijd wel markt voor.”

Opgericht door Nederlandse modebreinen, kwam Butts and Shoulders anderhalf jaar geleden voor het eerst op de markt met tassen en accessoires. De naam laat de passie zien van het lifestylemerk: de kont en schouders zijn de sterkste delen van een koe om schoenen en tassen van te maken. Daarom is het ook geen vreemde keus dat Butts and Shoulders tijdens Modefabriek #39 op 12 en 13 juli haar eerste paar herenschoenen introduceert.

Natuurlijk en clean

Butts and Shoulders draait om natuurlijk gelooid ‘Virgin’ leer. “Het is eerst een blank canvas maar naarmate je het vaker gebruikt, gaat het pas écht leven”, vertelt marketingspecialist en medeoprichter Wouter Munnichs – die ook columnist in bij Textilia. Na de tassen en accessoires, zullen ook de nieuwe herenschoenen van dit materiaal gemaakt worden. “Alles aan de schoenen is natuurlijk, de zool is opgebouwd uit leer en kurk, het binnenwerk is van leer en de buitenkant is van leer.”

De schoenen zijn stoere, halfhoge, handgemaakte Goodyear Welted boots met een elegante leest, gemaakt in Portugal. “Geen smalle, Italiaanse leest maar ook geen legerkistjes. Het zit er net tussenin en we denken hiermee ook veel mensen aan te aanspreken omdat je de schoen veelzijdig kunt dragen.” De buitenzijde is clean met alleen aan de bovenkant bij de enkel het logo omdat de schoen “niet herkend moet worden aan de branding maar aan het leer en het silhouet. Je moet genieten van schoen. Nu, en over 20 jaar nog steeds. Waarom zijn we schoen als wegwerpproduct gaan zien? Omdat het ambacht beter verdient.” 

Anders dan de rest

Samen met zijn drie medeoprichters mistte Munnichs de ‘ultieme schoen’. Maar in een markt waarin het slecht gaat, is het een groot risico om nieuwe producten te creëren. Toch maakt dat Munnichs en zijn collega’s niets uit: “We hebben schijt eraan dat het slecht gaat. Als je een goed product brengt, dan is daar altijd wel markt voor. Maar je moet wel onderscheidend zijn en anders zijn dan de rest.”

Het “schijt eraan hebben” is ook terug te zien in het aantal items dat Butts and Shoulders in anderhalf jaar op de markt heeft gebracht: drie tassilhouetten (reistas, postmantas en werktas) en één paar herenschoenen. “Het is een steekreactie naar merken die met steeds grotere collecties komen terwijl je maar één paar goede schoenen of één goede tas nodig hebt.”

Inkoop

De herenschoenen van Butts and Shoulders zullen € 395,- verkoop gaan kosten. Winkeliers kunnen laagdrempelig instappen waarmee ze partnerships aan willen gaan: “Ze hoeven niet veel in te kopen en als ze hebben verkocht, dan kunnen ze bellen en dan sturen we een nieuw paar – uit ons kleine voorraadsysteem – naar ze toe.”

En nu?

Na drie tassilhouetten en een paar herenschoenen, wat kunnen we nog meer verwachten van Butts and Shoulders? “We zien ontzettend veel kansen. We willen in de toekomst nog meer gaan samenwerken met echte ambachtslieden omdat die kruisbestuiving ontzettend krachtig is. We hebben wel ideeën in ons hoofd zitten maar hebben hier nog niets mee gedaan. Misschien komen we volgende keer wel met een leren stoel, of een vrouwenschoen zou eventueel ook kunnen. Zolang het maar uniek is en ons Virgin leer centraal kan staan – en dan kan het bij ons echt alle kanten op gaan. Eerst gaan we nu met onze schoen de boer op en dat voelt bijzonder goed.”

Butts and Shoulders Boot Sample