TOP

Consument wil meewerken aan duurzamere bezorging

De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk, maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen. Wel zijn ze bereid om hun gedrag aan te passen. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die in opdracht van Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd door Stakeholderwatch.

credit beeld: Unsplash

Zo kiezen consumenten de producten die ze online kopen zorgvuldig uit, zodat ze die niet retour hoeven te sturen (83%), blijven ze thuis om een pakket aan te nemen omdat ze denken dat dat duurzamer is (70%). Ook komt uit de enquête voor de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor naar voren dat consumenten iets liever laten bezorgen bij een afhaalpunt of pakketautomaat, als dat milieuvriendelijker is dan aan huis bezorgen (63%) 

“Online winkelen is onderdeel geworden van het dagelijks leven. Daarbij wordt duurzaamheid steeds belangrijker voor de consument”, zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org, in een perstoelichting. “Uit het onderzoek blijkt dat 25 procent van de consumenten denkt dat online winkelen duurzamer is dan fysiek winkelen. En zij hebben gelijk: online winkelen zorgt volgens verschillende onderzoeken over het algemeen voor een lagere CO2-uitstoot dan fysiek winkelen waarbij consumenten vaak de auto pakken.”

Laagste CO2-impact

Een derde van de Nederlanders is bereid om extra te betalen voor een bezorging met weinig of geen CO2-uitstoot. Een bezorging met weinig of geen CO2-uitstoot mag maximaal 5 euro extra kosten volgens de Nederlandse consument. Ten Ham: “de consument is bereid om het gedrag aan te passen als aangegeven wordt welke bezorgoptie de laagste CO2-impact heeft. Als webwinkel is het dus goed deze informatie paraat te hebben en in de check-out de consument te helpen met de keuze.”

Consumenten kijken vooral naar webwinkels als ze informatie willen over de duurzaamheid van online winkelen. “Het is belangrijk om als webshop duidelijk en transparant te communiceren over duurzamere keuzes. Consumenten tonen bereidheid om mee te werken aan een duurzamere samenleving, maar hebben hier wel hulp bij nodig. Specifieke en betrouwbare communicatie is hierbij doorslaggevend”, aldus Ten Ham.