TOP

Digitale innovaties maken virtuele schoenen mogelijk

Zien hoe schoenen staan zonder ze te passen of een schoen uitsluitend dragen op social media? Nieuwe innovaties maken het mogelijk. De modebranche had het al ontdekt, maar nu laten ook schoenenmerken virtueel van zich horen.

Wie op zoek is naar schoenen van Massimo Dutti kan de collectie voortaan digitaal passen. Het dochterbedrijf van het Spaanse modeconcern Inditex heeft de ‘Shoes Experience’ gelanceerd, een virtuele paskamer die is toegevoegd aan de reeds bestaande app van Massimo Dutti. De virtuele paskamer werkt met augmented reality en het is eenvoudig om er gebruik van te maken. Door van verschillende schoenen uit de vrouwen- en mannencollectie de juiste maat te selecteren en aan het winkelmandje toe te voegen, kan de nieuwe functie in de app worden gebruikt. Wie hier de Shoes Experience aanklikt en vervolgens de telefoon op de voeten richt, ziet hoe de schoenen hierop in 3D worden geprojecteerd. 

Digitale Buffalo London

Een andere opvallende innovatie zien we bij Buffalo London, al is het niet de bedoeling dat de schoenen uiteindelijk worden gedragen. Sterker nog: de schoenen waar je hier voor kiest, zijn alleen virtueel beschikbaar.

Buffalo London werkt hiervoor samen met The Fashionhouse en creëerde de ClassicBurningFor, gebaseerd op de Classic Low platform schoen zoals de Spice Girls die in de jaren negentig droegen. Door gebruik te maken van CGI-animatiesoftware kan iedereen nu een eigen digitale versie ontwerpen, omringd door rode of blauwe vlammen. Het is dus geen schoen om fysiek te dragen, maar wel heel geschikt voor iedereen die het leuk vindt om de schoen online te tonen. Belangstellenden kunnen een foto waarop ze de schoenen willen dragen uploaden op de website van Buffalo London. Vervolgens kunnen ze de schoenen hier aanpassen en delen op hun social media accounts. Aan de digitale schoen hangt een (niet virtueel) prijskaartje van 30 dollar voor een foto en 60 dollar voor een video.

Opmars door coronacrisis

Virtuele mode heeft al langer de aandacht, maar de coronacrisis heeft de ontwikkelingen in een stroomversnelling gebracht. Dat zegt ook Inditex, het moederbedrijf van Massimo Dutti en Zara dat in het eerste half jaar van 2020 de online verkopen met 74 procent zag toenemen. Hoewel veel modemerken het virtuele model al ontdekt hebben, is dit voor schoenen relatief nieuw.

Dat de grenzen tussen online en offline vervagen, bleek al uit een trendpresentatie van Jan Agelink. “Digitaal design is bezig aan een opmars”, zo stelt hij. “Bekende retailers als Uniqlo en Asos ontwerpen voor Fortnite en The Sims. Asos heeft zelfs modeshows in The Sims geïmplementeerd. Kledinglabel Carlings verkoopt digitale collecties die je in een foto kunt laten shoppen; wel nieuwe content voor je Instagram-pagina, geen afval. Door nieuwe hulpmiddelen als Nike Fit, een app die Nike-schoenen over je voeten projecteert, worden de grenzen tussen online en offline steeds vager.”

Beeld: Buffalo London en Schoenvisie (Massimo Dutti)