TOP

Even afrekenen bij: Panterhuis Schoenen

Panterhuis is een begrip in Vianen, en kent een (familie)geschiedenis van inmiddels bijna 90 jaar. Schoenvisie sprak met eigenaar Rutger Leeuwis (43), die drie filialen - in Vianen, Driebergen en Leusden - runt. Na lange tijd te hebben samengewerkt met zijn zus, heeft Rutger Panterhuis Schoenen tien jaar geleden volledig overgenomen en is hij de derde generatie die Panterhuis voortzet.

Beeld en tekst: Lisa Lubberts

Het begon allemaal in 1934, toen opa Fop met zijn vrouw Teuntje in Meerkerk startten met schoenlappen. Inmiddels, tientallen jaren later, staat Rutger aan het roer. Deze ambitie heeft Rutger niet altijd gehad. “Ik groeide op in een gezin waarin alles om de zaak en het gezin draaide. Spreekwoordelijk ben ik wel in een schoenendoos geboren, maar ik heb vroeger nooit gedacht: dat is iets voor mij.” Op drukke momenten was Rutger als klein jongetje wel aanwezig in de winkel; om te stickeren en zo een zakcentje bij te verdienen.

De ondernemer ging studeren – Small business & Retailmanagement – en vertrok voor een uitwisselingsproject voor een half jaar naar het buitenland. “Mijn vader was mijn afwezigheid al gauw zat, en belde me.” Of Rutger het aandurfde om vast in de zaak te komen werken, want er ging een bedrijfsleider in Vianen stoppen. ”Sindsdien ben ik nooit meer weggegaan”, lacht hij.

De kracht van Panterhuis

Waar de kracht van het familiebedrijf Panterhuis ligt? Daar hoeft Rutger niet lang over na te denken, en noemt als allereerst het personeel. In een tijd van personeelstekorten, mag hij zich gelukkig prijzen met een team dat blijft: “Er is weinig roulatie binnen het team, daar zijn we heel blij mee.” Rutger geeft dan ook aan veel waarde te hechten aan een persoonlijke sfeer op de vloer. “We geven het personeel de ruimte om te doen wat zij ook echt leuk vinden, van etaleren tot verkoop.”

Ook noemt hij het durven maken van keuzes als kracht van het schoenenbedrijf. Een voorbeeld? Hij laat sommige – goedlopende – sportmerken links liggen. “Iedereen binnen de retail weet dat de marges op sportmerken laag liggen.” Bovendien zijn de regels omtrent welk model wel in de winkel mag liggen, en welke niet, streng bij bijvoorbeeld Nike. “Wij hebben ervoor gekozen deze groep te laten liggen, en voor een ander mooi sportmerk te kiezen.” Ook ziet Rutger dat steeds meer kledingwinkels ook schoenen gaan verkopen. “Je moet er echt op tijd bij zijn, en meebewegen met de markt.”

Hierop inhakend: steeds meer merken openen brandstores. Rutger: “Voor ons is dat killing. Ik ben meer van het samenwerken. In de schoenenhandel doen een paar merken dat goed, maar bij anderen heb ik het gevoel dat ze meer voor eigen gewin gaan. Het walhalla van 15 jaar geleden is er in de retail niet meer.”

Inspiratie

Nieuwe ideeën voor de winkel of het assortiment doet Rutger graag op in het buitenland. “Ik haal mijn inspiratie uit reizen, wanneer mijn hoofd leeg is. Dan zie en voel je meer. Geen zakelijke, maar privéreizen. Een mooie wijnboerderij waar bijzondere kleurencombinaties worden gebruikt bijvoorbeeld. Ook is een stad als Barcelona een plek waar ik continu word geprikkeld.”

Dromen

Als het gaat om dromen voor de toekomst van Panterhuis, is het even stil. Daarna vervolgt Rutger: “Sowieso het 100-jarig bestaan vieren over tien jaar. Dat hoop ik dan natuurlijk ook met mijn familie te kunnen doen.” Meer winkels openen of downsizen? Die ambitie heeft de ondernemer niet. “Het bevalt goed zo.” Wel zou hij graag nog een ander schoenenconcept willen proberen. “Iets vernieuwends zou ik leuk vinden, en daarmee de samenwerking opzoeken met een andere partij.”

Een uitgebreide versie van dit artikel is te lezen in de online editie (#4) van Schoenvisie.