TOP

Geslaagde eerste editie Experience Day voor winkelpersoneel*

Maandag 27 oktober 2014 vond de eerste editie van de Experience Day voor winkelpersoneel plaats in Cast, georganiseerd in samenwerking met ANWR-Garant Nederland.

Er kwamen ruim 300 bezoekers naar de eerste editie van de Experience Day voor winkelpersoneel. Het management van Cast en de directie van ANWR-Garant Nederland zijn tevreden en willen van deze dag een jaarlijks evenement maken.

Experience Day -entree 

Ook de leveranciers en bezoekers reageerden heel positief. Veel schoenenretailers kwamen met hun complete verkoopteam naar Cast. Zo ook Kees van Keeken, eigenaar van Van Keeken schoenen in Alphen aan de Rijn. “Wij zijn hier vandaag met een team van tien personen . Ik vind het online registratiesysteem voor de verschillende sessies heel handig. We hebben een verdeling gemaakt; het nieuwe personeel gaat naar de basismerken, de ervaren medewerkers bezoeken  de trendy merken. Ik vind het een goed initiatief dat deze dag speciaal op het winkelpersoneel gericht is. Ik kan mijn collega’s aanraden om hun personeel hier volgend jaar ook heen te sturen”, aldus Van Keeken.  

De hele dag werden er workshops en presentaties gegeven door diverse exposanten in Cast, variërend  van de bedrijfsgeschiedenis tot de maakwijze van een schoen of tas. De voor het merendeel vrouwelijke bezoekers kregen bij de stylistes en visagiste make-up- of  kleuradvies. Winkelmedewerkers konden bij de stand van Detex een bepaalde leersoort raden en daarmee kans maken op een cursus naar keuze. ScentAir gaf informatie over geurbeleving in de winkels.

Experience Day -Clarks 

Gewapende overval
Namens Cast gaf Rob de Jong een interessante workshop over Veiligheid voor de medewerkers. Met veel humor vertelde de oud-politieman wat je wel en niet moet doen tijdens een gewapende overval en hoe je de kans op een gewapende overval kunt verkleinen.

Bij ANWR-Garant Nederland gaf Robin Vos van Retail Reality de workshop “Verkoop je aandacht of dozen”. Hij gaf uitleg over hoe je als verkoopmedewerker je klanten goed kan adviseren en ook de laatste stap naar de daadwerkelijke verkoop moet durven zetten. Volgens hem is de gunfactor essentieel.

Experience Day  - Robin Vos 

Vos:  “Een fysieke winkel kan qua assortiment geen verschil meer maken ten opzichte van de concurrentie met internet of andere fysieke winkels. Maar een verkoopmedewerker kan dat wel!  Verkopen is niet vies of eng en je hoeft niet opdringerig te zijn, want  het kan ook op een nonchalante manier. Het is een kwestie van lef hebben. Wees gewoon jezelf!” Hij adviseerde de verkoopmedewerkers: “Denk na over hoe de klant jou ziet.”

De eerste editie van de Experience Day voor winkelpersoneel werd afgesloten met een borrel op het Middenplein.

Experience Day - borrel

Volgende editie
Voor de agenda: de volgende editie van de Experience Day voor winkelpersoneel in Cast is op maandag 26 oktober 2015.