TOP

Inretail: omzet schoenenbranche derde kwartaal 2014 flink gedaald

De schoenenbranche heeft het derde kwartaal 8,1 procent omzet ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode 2013. Dit blijkt uit de Inretail Schoenmonitor i.s.m. Panteia.

Volgens Inretail was het zonnige, droge weer in september funest voor de verkoop van schoenen. Dankzij een sterke start aan het begin van dit jaar staat de cumulatieve teller na drie kwartalen nog op hetzelfde omzetniveau (0%) als vorig jaar na negen maanden.

Na een matige uitverkoopmaand in de hete maand juli, begon augustus eveneens zonnig. Maar al snel raakte het zomerweer in verval en werd het zeer koel en nat. Slippers en open schoenen verdwenen in de kast en met name de verkopen van kinderschoenen schoten omhoog. Ook in dames- en herenschoenen werden in augustus goede zaken gedaan ten opzichte van vorig jaar.

September
Eind augustus keerde het zomerweer echter weer terug. En hoe, september werd een zeer droge en zonnige nazomermaand met 21 warme dagen (normaal zijn dat er slechts tien). Daardoor schoot de verkoop van de nieuwe schoencollecties omlaag, ver onder het niveau van vorig jaar. Met name in het kinderschoenensegment, waar de vroege verkooppiek in augustus zijn naweeën had op de omzet in september.

In het derde kwartaal was er in het segment damesschoenen een omzetverlies van 9,2 procent. Door een sterk eerstekwartaal staat dit segment cumulatief (jan- sept. 2014) op gelijk omzetniveau als vorig jaar (0,1%).

In het segment herenschoenen bleef de schade in het derde kwartaal beperkt tot -4,3 procent. Samen met een goed eerste halfjaar, staat dit segment cumulatief na drie kwartalen op een omzetplus van 0,7 procent ten opzichte van 2013.

Kinderschoenen
Kinderschoenen kende de sterkste piek in het eerste kwartaal en de sterkste daling in het derde kwartaal (-13,9%). Cumulatief staat dit segment er na negen maanden het minst goed voor met -3,8 procent ten opzichte van het omzetniveau in de periode januari  rot en met september 2013.

Inretail Schoenmonitor  

Grafiek 1. Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: Inretail Schoenmonitor i.s.m. Panteia.*In de berekening van het totaalcijfer zijn ook de gegevens van overige artikelgroepen, zoals fournituren, tassen en overige (leder)waren opgenomen.

Van alle deelnemende winkels aan de Schoenmonitor wist 43 procent tot en met september 2014 een omzet te behalen die gelijk is of hoger ligt dan het niveau van 2013. Dit houdt in dat na negen maanden de meerderheid (57%) op een omzetachterstand staat.

Gevraagd naar de verwachting voor het vierde kwartaal 2014, reageert de meerderheid van alle deelnemende winkels aan de Schoenmonitor behoudend. Voor de meesten is het behalen van dezelfde omzet als eind 2013 het streven. Vorig jaar noteerde de schoenretail in het vierde kwartaal een +1 procent ten opzichte van 2012. Cumulatief staat de schoenenbranche na drie kwartalen op hetzelfde omzetniveau als vorig jaar (0%). Het vierde kwartaal wordt bepalend voor het eindresultaat van 2014.

Consumentenvertrouwen
Volgens Inretail zal, behalve van het weer, ook veel afhangen van het consumentenvertrouwen. In september viel het consumentenvertrouwen terug van -4 naar -8. Er was vooral minder vertrouwen in de economie. Zes maanden achtereen waren er meer economische optimisten dan pessimisten, maar in september hadden de pessimisten weer de overhand (-2). Wat betreft de koopbereidheid veranderde de index nauwelijks met -11. In de periode mei tot en met augustus was deze -10. Het vertrouwen in de economie en eigen financiële situatie is nog te fragiel.