TOP

Hart voor de zaak: Starink Schoenen in Apeldoorn *

Heidi de Rijber staat al twaalf jaar in de schoenenwinkel die door haar ouders werd opgericht. Starink Schoenen in Apeldoorn kreeg begin dit jaar een complete make-over.

“Omdat we vroeger boven de winkel woonden, liep ik als klein meisje van vier jaar al rond in de schoenenzaak van mijn ouders. Toen deed ik vooral kleine klusjes: helpen opruimen of schoenen netjes neerzetten. Voor mij was dat de normaalste zaak van de wereld. Nu heb ik zelf drie kinderen die af en toe meehelpen in de winkel. Dan is het alsof ik naar mezelf kijk toen ik klein was. Ik heb altijd gezegd dat ik eerst in de zorg zou gaan werken en dat ik daarna de winkel over zou nemen. Zo heb ik het ook gedaan en daar ben ik heel blij om, want ik heb twee dromen kunnen verwezenlijken. Door mijn achtergrond in de zorg kan ik klanten van de beste service voorzien en helpen waar nodig. Het is ook een plus dat mijn man Lando nu met mij in de winkel staat. Hij komt ook uit de schoenenbranche en werkte als  vertegenwoordiger voor een kinderschoenenmerk. Nu staan we samen in de winkel, waardoor Starink Schoenen nog meer een familiebedrijf is geworden dan voorheen. Daarnaast hebben we nog vier medewerkers. Anders kunnen we de drukte echt niet bijbenen.”

Voetcomfort

“Begin 2015 hebben we de hele winkel gerenoveerd. Het pand naast ons hebben we bij de winkel getrokken en aan die kant staan nu alle wandel en kinderschoenen. We hebben verschillende kuit- en breedtematen, zodat iedereen hier kan slagen. Voor ons is het heel belangrijk dat mensen plezier hebben in het lopen en daarom hebben we nu ook een podoloog in huis. Hij weet nog meer dan wij over voeten en kan daardoor beoordelen wat onze klanten nodig hebben. Wellicht kan een steunzool voetklachten verhelpen. Wij zijn gericht op de juiste pasvorm van een schoen. Door de komst van de podoloog kunnen we klanten binnen onze winkel houden. Zij kunnen direct doorlopen van de podoloog naar onze winkel en schoenen meenemen die perfect zijn voor hun voeten. “We denken erover om ook een medisch pedicure in huis te halen. Dan is al het voetcomfort bij ons onder één dak te vinden en is het plaatje rond. Dan hoeven mensen niet meer naar drie verschillende plekken voor hun voeten. Dit scheelt klanten veel tijd en voor ons is het goed om volledig geïnformeerd te zijn over de voeten van een klant.”

Groeipaspoort

“Mijn ouders openden de schoenenwinkel veertig jaar geleden en inmiddels is Starink Schoenen echt een begrip in Apeldoorn en omgeving. We zijn echt een gezinswinkel en bieden een huiselijke omgeving. Het gaat bij ons niet alleen over schoenen, maar ook om het bieden van een luisterend oor. Zo tillen we de klantenservice naar een hoger niveau. Wij bieden schoenen voor de eerste tot de laatste stapjes, grap ik wel eens. Kinderen kunnen bij ons slagen, maar voor ouderen hebben wij ook voldoende in huis. Ons aanbod loopt van modieus tot klassiek comfort. We verkopen merken als Piedi Nudi, Durea en Verhulst. Voor kinderen hebben we een zogenaamd groeipaspoort. Hierin noteren we de groei en ontwikkeling van de kindervoetjes. Daarnaast doen ballonnen het altijd goed bij de kleintjes. We hebben een grote tafel in de winkel waaraan kinderen zich kunnen vermaken met kleurplaten of waaraan echtgenoten tijdens het wachten een lekker kopje koffie kunnen drinken. Wat ook een positief effect is van onze service, is dat klanten echt terugkomen. Sommigen kwamen hier als kind met hun ouders en komen nu zelf met hun kinderen. Zo’n band opbouwen met families is heel bijzonder. Voor ouderen hebben we onlangs een nieuwe service geïntroduceerd. Omdat zij vaak een regiotaxi moeten nemen, weten ze niet zeker wanneer ze worden opgehaald. De kans is groot dat ze een uur zitten te wachten. Daarom hebben wij nu een eigen breng- en haalservice. Wij halen mensen die slecht ter been zijn thuis op en brengen ze vervolgens ook weer terug. Als je slecht ter been bent, is er niets belangrijker dan een goed zittende schoen.”