TOP

Hoe gaat het met Lelli Kelly? [interview]*

Het Italiaanse kinderschoenenmerk Lelli Kelly merkt verandering in de Nederlandse schoenenbranche maar weet vast te houden aan een trouwe klantengroep. Schoenvisie sprak met agent Caren Vermaat.

Hoe is het afgelopen inkoopseizoen gegaan voor Lelli Kelly?

“Afgelopen inkoopseizoen hebben we de zomercollectie verkocht en voor de zomer is Lelli Kelly een heel sterk merk. Het is het makkelijkste seizoen voor het merk omdat het een Italiaanse schoen is met veel canvas en bloemetjes en met een mediterraans karakter. We hebben niet te klagen.”

Loopt het winterseizoen dan altijd wat minder?

“Van oudsher is de wintercollectie altijd wel wat moeilijker geweest voor het merk omdat het lastig is om het concept te vertalen naar laarzen. Maar afgelopen winter hebben we een speciale lijn gehad met korte enkellaarsjes die gemaakt zijn van imitatieleer dat van zulke goeie kwaliteit is dat het onderscheid nauwelijks te zien was. Daarom waren de prijzen laag (€59,- tot €69,- winkelverkoop) waardoor ze erg goed zijn verkocht. Aan het begin van het seizoen kregen we al nabestellingen wat wij niet gewend zijn bij de wintercollectie. Het nieuwe inkoopseizoen gaan we dan ook met goeie resultaten in dus dat biedt perspectieven.”

Je hoort dat het slecht gaat in de schoenenbranche maar waarom loopt Lelli Kelly dan wel goed?

“Vergeleken met een aantal jaar geleden hebben wij natuurlijk ook wel ingeleverd. Je ziet dat met name kleine zelfstandige winkeliers zijn omgevallen en dat merken wij. Daarnaast is er ook een ‘trend’ dat schoenenwinkels stoppen met kinderschoenen dus daar hebben wij ook last van. Maar gelukkig hebben wij een trouwe klantengroep zoals De Bijenkorf, Van den Assem, O’Moda en Nolten. Dat zijn klanten die we van het begin af aan al hebben en die het ook blijven verkopen. Dat is onze vaste basis. En met de goedlopende wintercollectie hopen we nieuwe klanten te trekken. Veel winkeliers zijn ook zoekende naar schoenen die betaalbaarder zijn en Lelli Kelly is daar in mee gegaan.”

Vanaf februari komt er een pop-up showroom in Cast, wat voegt dit toe?

“Het is een extra service naar onze klanten toe. We hebben onze  bestaande showroom in Tilburg maar afgelopen beurzen hebben we gemerkt dat er nieuwe klanten zijn die op zoek zijn naar iets nieuws en veel belangstelling hebben in Lelli Kelly. We hebben een leuke aanbieding gehad van Cast – pop-up showrooms hebben natuurlijk andere prijzen dan vaste showrooms – dus wij willen wel een keer proberen om op die manier het gehele seizoen voor de klant bereikbaar te zijn.”

Sinds vorig jaar kent Lelli Kelly ook een kledinglijn, komt dat al naar Nederland?

“Het is geen uitgebreide collectie, het zijn maar een paar items maar het is niet mode dat past in de Nederlandse markt. Daar willen we dus nog even mee wachten, het wordt nu eerst getest in Italië. Waar we wel mee bezig zijn is de Lelli Kelly Fashionbike. Het is een fietsje die we laatst naar de beurzen hebben meegenomen en dat is zo goed aangeslagen dat het echt op de markt gebracht gaat worden. Schoenenwinkels kunnen het gebruiken als etalagemateriaal of ze kunnen het in de winkel zetten zodat kindjes in de kinderspeelhoek erop kunnen fietsen. Het zijn de eerste fietsjes voor meisjes vanaf een jaar of vier in Lelli Kelly-kleuren en klanten kunnen de fietsjes nu ook bestellen.”