Inspiratie: de mooiste en meest bizarre schoenen- en kledingwinkels [deel 4 + foto’s] *
V&D: failliet. Macintosh Retail Group: failliet. Unlimited Sports Group: failliet. De eerste drie maanden van 2016 kende een paar grote tegenvallers in de schoenen- en kledingbranche. Naast dat de slechte retailmarkt invloed had op het teloorgang van deze grote ketens, was er nog iets dat ze allemaal gemeen hadden: ze veranderden niet mee met de tijd. En dat terwijl innovatie en beleving momenteel de belangrijkste trekkers zijn voor de consument om naar een winkel te gaan. Deze retailers weten in ieder geval wel indruk te maken.
Zoe Karssen in Amsterdam
Ongeveer vijf jaar na de oprichting van Zoe Karssen, opende het Nederlandse merk eind 2015 een flagshipstore in de Negen Straatjes in Amsterdam. Wie denkt dat beleving inhoudt dat je je winkel vol moet proppen met palmbomen en flamingo’s, heeft het volledig mis. Zoe Karssen weet zich te onderscheiden met de eenvoud. Witte muren, zwarte accenten en het pronkstuk: een groene marmeren counter uit Thailand. Het interieur is even simpel als het merk.
A number of names* in Londen
In 2008 richtte Craig Ford A number of names * op: een bedrijf dat de distributie, sales, pers, marketing, social media, consultancy en evenementen doet voor een aantal grote merken (Native Shoes, Billionaire Boys Club). Sinds vorig jaar heeft het bedrijf ook een winkel geopend in Londen. De winkel kent verwijzingen naar linkse politiek en punk iconen. Ook A number of names* weet zich te onderscheiden door pure eenvoud.
Seibu Department Store in Tokio
Het tegenovergestelde van rust in de winkel moet wel Seibu Department Store in Tokio zijn. De ontwerpers wilden dan ook een warenhuis creëren dat doet denken aan een circustent en een Europees pretpark. Lichtblauw, roze, hout, zwart en wit steken tegen elkaar af, terwijl de collecties speels door de winkel staan. Iedere etage is weer anders. Te druk voor de ogen? Soms wel, maar onderscheidend is het zeker.
Nog meer inspiratie opdoen? Lees ook: