Kijken: dit is de Alzuárr-schoen van €25.000 [fotoverslag]
Een paar maanden geleden kreeg het luxe schoenenmerk Alzúarr een bijzondere aanvraag. Of het mogelijk was om draagbare schoenen van puur goud te maken? “Niemand dacht dat het zou lukken”, vertelt eigenaar en creatief directeur Zeynep Dag. “Maar zo zit ik niet in elkaar. Mijn motto is dat niets onmogelijk is. Ik dacht: we gaan het gewoon proberen en dan kom ik er vanzelf wel achter of het kan of niet.”
Puur goud
Afgelopen vrijdag presenteerde ze het resultaat – de Cleopatra boots – in het Amsterdamse Pulitzer hotel. De kniehoge laarzen zijn gemaakt van drie lagen 24-karaats bladgoud. Volgens Dag zijn ze bestemd voor een ‘wereldberoemde popster’. Wie precies, dat mag ze nog niet zeggen. Glimlachend: “Ze is in ieder geval helemaal verliefd op het eindresultaat.”
Tijdloze schoonheid
Met een prijskaartje van €25.000,- zijn de custom-made schoenen Dags duurste paar ooit. “Ik vond het heel bijzonder om aan dit project te werken. Het was ook best stressvol, want voor zo’n grote klant wil je natuurlijk het beste van het beste leveren. Maar zelfs ik had niet verwacht dat de laarzen zó mooi zouden worden. We hebben de schoenen niet voor niets naar Cleopatra vernoemd. Het is een verwijzing naar haar tijdloze en onvergankelijke schoonheid.”
Schoen van een miljoen
En dit is nog maar het begin, zegt ze. “Mijn ambitie is om schoenen van een miljoen euro of meer te maken. Exclusiviteit is heel belangrijk; ik wil iets doen wat nog nooit is gedaan. Dat is met de Cleopatra ook het geval. Niet eerder maakte een ontwerper draagbare schoenen van puur goud.” Ook de andere modellen uit de Alzúarr-collectie zijn onder de noemer The 24k Golden Ones in zilver of goud te bestellen. De prijzen beginnen bij €2.200,-. Modellen uit de ‘gewone’ collectie kosten tussen de €400,- en €600,-.
‘Miljoenendeal’ met Mexx
Binnenkort wordt Alzúarr ook bereikbaar voor mensen met een kleinere portemonnee. Tijdens de lancering maakte Dag tevens bekend dat ze een ‘miljoenendeal’ met Mexx heeft gesloten. Alzúarr gaat een limited edition-hakkenlijn voor het Nederlandse modemerk ontwikkelen, Mexx by Zeynep Dag. De ontwerpster kan er nog niet al te veel over kwijt. “Alzúarr is ontzettend high-end, maar voor Mexx gaan we echt iets anders doen. Het bedrijf is in augustus overgenomen door een Nederlands bedrijf, de RNF Holding. Zij geloven in mij en het merk en hebben me zodoende benaderd voor een samenwerking. Om binnen jaar met Alzúarr al zo’n contract te ondertekenen, is voor mij te ongelooflijk voor woorden.”
Foto’s: Alzúarr
Meer lezen? Houd Schoenvisie #3, die op 2 maart 2018 verschijnt, in de gaten voor een uitgebreid interview met Zeynep Dag. Nog geen abonnement? Hier vind je alle mogelijkheden.