TOP

Label to Watch: Catarina Martins [interview]

“Iemand die een paar boots wil kopen, moet aan Catarina Martins denken”, vindt Sander Baane van Solotwentyfive. Het agentuur heeft twee jaar geleden het Portugese merk onder de hoede genomen en heeft een duidelijke visie waar het naartoe wil in de Benelux. “We willen niet nu hot zijn en daarna uit het straatbeeld verdwijnen.”

Luxe leersoorten, fijne leesten en typisch Italiaans vakmanschap. Catarina Martins draait om stoer met een moderne twist. Het Portugese merk werd in 2003 opgericht door Paulo Martins en Maria Lemos (creative director) en is Europa in geholpen door een Italiaanse agent. Tot Solotwentyfive het stokje twee jaar geleden overnam voor de Benelux. “Op dat moment was het rustig met Catarina Martins, wat voor ons fijn was omdat we vanaf nul konden beginnen met het wegzetten van het merk”, legt vertegenwoordiger Sander Baane uit. “We zijn bezig het label een extra impuls te geven op de Nederlandse markt door middel van een duidelijk distributieplan. Catarina Martins moet liggen in de betere mode- en schoenenwinkels en dat hebben we goed weten te bewerkstelligen in de afgelopen twee jaar.” Het merk wordt momenteel verkocht in ongeveer 120 winkels in de Benelux.

Catarina Martins2

Details

Catarina Martins draait om kwaliteit en details. “De boots zijn erg comfortabel, dat horen we van veel klanten. Met de prijs proberen we een gat te vullen tussen de €170,- en €280,- winkelverkoop. Afgelopen seizoenen lag de focus op western en werd er veel gebruik gemaakt van suède, maar het merk wordt vanaf winter 2017-2018 breder neergezet.” Denk aan veterboots, bikerboots en veel leer. “Catarina Martins speelt goed in op de boots-trend die momenteel gaande is.” Maar dat betekent niet dat het volledig trendvolgend is. “Het is een mengelmoes. Natuurlijk moeten we commercieel zijn en brengen wat nu hip is, maar we kijken ook naar waar de mode naartoe gaat.”

Catarina Martins3

Tussencollecties

Zoals zo goed als alle modemerken doen, werkt Catarina Martins met de reguliere verkoopmomenten winter en zomer. Waar het label zich echter in onderscheidt, is dat er ook tussencollecties zijn die kort op de markt zitten. “Zo hadden we laatst een velvet-collectie die we binnen vier weken uitleveren”, legt Baane uit. “We zijn constant bezig om in te spelen op de trends die gaande zijn. Trends waar wij op dat moment in geloven. Het is moeilijk om zes maanden van tevoren al  te bepalen wat hip wordt.”

Catarina Martins4 Catarina Martins6

Toekomstvisie

“We zijn op het moment goed aan het investeren in het merk.” Door middel van snelle collecties en nauwe samenwerking met retailers, is het plan om Catarina Martins een grotere naamsbekendheid te geven. “Iemand die een paar boots wil kopen, moet aan ons denken. We willen niet nu hot zijn en daarna uit het straatbeeld verdwijnen. Dat is onze belangrijkste focus.”

Catarina Martins7