TOP

Label to Watch: Cocorose London

“De schoenen zijn drie in één: ze zijn comfortabel, hebben een mooi design en zijn functioneel”, vertelt Janan Leo aan Schoenvisie. Tien jaar geleden richtte ze Cocorose London op voor de drukke vrouw. De schoenen zijn dan ook opvouwbaar en makkelijk mee te nemen. Zo ondertussen hebben bekende mensen als Pippa Middleton en Koningin Maxima al een paar in de kast staan.

“Het gaat goed met me, maar is het bij jullie ook zo enorm koud?”, vraagt de bubbelende Janan Leo over de telefoon aan Schoenvisie. De oprichter van Cocorose London zit in de altijd regenachtige Engelse hoofdstad weg te kleumen terwijl ze aan het bedenken is hoe ze dit jaar het 10-jarig bestaan van haar schoenenmerk gaat vieren. Sinds 2014 is het merk ook in Nederland te vinden. “We zijn nog relatief klein in Nederland met 50 verkooppunten.”

Doel

Leo richtte tien jaar geleden Cocorose op voor de drukke vrouw die vandaag de dag drukker is dan ooit. We multitasken, rennen naar werk en snellen naar huis. “Ik woon in Londen en ik ga ’s ochtends vroeg van mijn huis weg en kom pas laat weer terug. Ik wil het dagelijks leven voor deze vrouw gemakkelijker maken en ik heb altijd al van schoenen gehouden. Daarnaast zijn vrouwen ook jonger dan ooit, het maakt niet uit of je 50 bent. De schoenen zijn daarom drie in één: ze zijn comfortabel, hebben een mooi design en zijn functioneel.”

Cocorose LondonCocorose London5

Opvouwbaar

Alle schoenen van Cocorose kunnen opgevouwen worden waardoor ze niet alleen makkelijk te dragen zijn, maar ook makkelijk mee te nemen. “Je hoeft zo niet de hele dag op hakken te lopen. Sommige vrouwen zijn geweldig op hoge hakken, maar helaas is er een groot deel vrouwen die dat niet kan”, zegt Leo lachend. “Het is fijn dat je je nu geen zorgen meer hoeft te maken of je de dag gaat overleven op alleen maar je pumps.” De schoenen komen gevouwen in reistasjes waar je je hakken in kan stoppen als je ze verwisselt.

Leo begon met het maken van ballerina’s, maar na vraag uit de markt zijn hier ook loafers, sneakers, sandalen, espadrilles en boots aan toegevoegd. “Ik ben enorm trots dat we de grenzen hebben opgezocht. Normaal gesproken hoor je een boot niet te kunnen vouwen, maar we hebben het toch gedaan. Het is het verhaal en het concept dat het merk onderscheidend maakt. Daarnaast klopt het ook met de lifestyle die de vrouw van deze tijd heeft.”

Cocorose London6Cocorose London3

Internationaal

Sinds een tijdje is Cocorose ook in Nederland te vinden. Het merk wordt positief ontvangen, laat Leo weten: “Nederlanders houden van iets dat anders is en van innovatie.” Maar het is ondertussen wel moeilijk om de touwtjes uit handen te geven. “Het is soort van je kind dat je ziet opgroeien, maar je moet het ook loslaten en zijn eigen weg laten gaan. Dat was vooral lastig toen ik ging werken met distributeurs. Maar zij kennen de lokale markt wel het beste en dat vertrouwen moet je hebben.”

Cocorose London2

Brexit en tegenslagen

“We zouden geen goed merk zijn als we nooit tegenslagen hebben gekend. Het helpt je dingen realiseren en zet andere dingen weer in perspectief.” Voor Leo was het in het begin lastig om van het merk een gevestigde naam te maken, ‘maar met online, de juiste te technologie en de juiste mensen, hebben we dat toch redelijk voor elkaar kunnen krijgen’. Daarnaast werkt – zoals voor velen – ook de economie ook niet mee. “Het is een enorm moeilijke tijd voor niet alleen merken, maar ook voor winkels. De opkomst van internet werkt ook niet mee voor kleine bedrijven.”

“Al helemaal nu met de Brexit – ugh, laten we daar niet te veel op ingaan – zien we de prijzen stijgen. Maar dat kunnen dat niet doorvoeren in de verkoopprijs omdat het niet de fout is van de consument. We moeten nu dus alle kosten goed gaan uitbalanceren en zelf iets meer inleveren.”

Toekomstmuziek

Ook al gaat het hele retaillandschap momenteel door een zware tijd, toch ziet Leo de toekomst van Cocorose rooskleurig in. “Ik denk niet dat ik een entrepreneur zou zijn als ik niet optimistisch was. Ik zie de wereld door een roze bril. We hebben een geweldig product en een mooi merk. We moeten door blijven werken aan de brand awareness. We blijven onze absolute best doen en veel meer dan dat kunnen we niet.”

Cocorose London7Cocorose London8