TOP

Label to Watch: Stefania [interview] *

Stefania bestaat misschien al langer, maar was op de plank blijven liggen in de fabriek van Lelli Kelly. Nu heeft een van de zoons het merk nieuw leven in geblazen en is het een grote hit in Italië. Vertegenwoordiger Caren Vermaat heeft met Ster Agenturen Stefania nu ook naar Nederland gehaald. “Mij is gezegd dat het zomaar de opvolger van de sneaker kan worden.”

Zo een twintig jaar geleden is Stefania al op de markt geweest. Het merk had een redelijk succes en richtte ook Lelli Kelly op. Maar dit meisjesmerk won het qua bekendheid waardoor de oprichters zich volledig hierop stortte. Stefania bleef op de plank liggen. Nu is echter een van de zonen van de oprichter het merk nieuw leven in gaan blazen. Ster Agenturen heeft het merk nu ook naar Nederland gehaald. Schoenvisie sprak met Caren Vermaat.

Wat maakt Stefania zo onderscheidend van andere merken?

“Dat is met name de zool. Ze noemen het ook wel een monoproduct: het is iedere keer weer dezelfde zool die het product onderscheidend maakt. Op die zool zit steeds weer een andere schoen. Nu is de basis de mocassin, maar voor de winter is er nu ook een laars op die zool te zien en in de loop van de jaren zullen we er natuurlijk nieuwe modellen uppers op gaan zien. Maar die zool maakt het echt vernieuwend.”

Stefania2Stefania3

Wat zijn de kwaliteiten van de zool?

“Het is gemaakt van natuurlijk rubber, dus geen plastic. Het is erg flexibel en loopt comfortabel. Ook niet alleen de buitenkant van de zool is gekleurd, dat is van binnenuit gedaan. Het leuke eraan is dat het aan de ene kant heel modisch is, maar aan de andere kant ook erg comfortabel.”

Ben je niet bang dat mensen uitgekeken raken op de zool?

“Dat verwacht ik niet. Omdat we variëren in kleur van de zool, materiaal en upper, wordt het iedere keer weer een ander product met een andere uitstraling. Ik denk niet dat dat snel heel saai gaat worden. Kijk bijvoorbeeld naar Converse, dat is ook een monotype merk en door te variëren in kleuren en materialen hebben zij toch ook een product dat blijvend is en niet saai.”

Wat zijn tot nu toe de reacties op het merk?

“Het merk ligt nu voor het eerst in de Nederlandse winkels voor zomer 2016. Er is wel een winkel geweest die een serie voor winter 2015-2016 uit voorraad had besteld, en die belde na een paar dagen al op om te vragen of hij nog na orderen. De zomercollectie is nu net uitgeleverd en we horen vanuit de winkels al veel positieve reacties. De schoen valt erg op in het winkelbeeld en wordt al veelvuldig gepast en ook al verkocht.”

Stefania4Stefania5

Zijn jullie nog op zoek naar nieuwe winkels?

“We hebben nu ongeveer vijftig verkooppunten door heel Nederland. We proberen in iedere grote plaats wel te liggen en we zijn daar nog niet. We willen het merk echter niet op elke hoek van de straat neerleggen en ook niet bij iedere winkel. Stefania ligt bij de vooruitstrevende winkels, de trendsetters. Het is niet voor iedere winkel geschikt. Het zijn niet alleen schoenenwinkels, maar ook concept stores.”

Hoe werkt de inkoop?

“Het merk maakt vier collecties per jaar. Komende zomercollectie kent canvasschoenen van € 89,95 en suède van € 99,95. Dan zit je op een marge van 2.6. Zeker omdat we nu het merk aan het opbouwen zijn, gaan we veel langs bij winkels om de nieuwe collecties te laten zien.”

Stefania6Stefania7

Merk je dat er steeds meer behoefte is aan meerdere seizoenen per jaar?

“Ja, winkeliers vinden het vooral prettig dat ze niet alles in een keer geleverd krijgen. Het zit ook wat korter op de markt waardoor ze meer zicht hebben op de laatste trends en ontwikkelingen. De zomercollectie kan bijvoorbeeld nu nog besteld worden.”

Hoe zie je de toekomst van Stefania voor je in Nederland?

“Erg positief. Ik denk zeker dat er op dit moment ruimte is voor iets nieuws. CR-Vision heeft mij ook gezegd dat dit zomaar de opvolger kan worden van de sneaker. Ik wil niet direct zeggen dat dat zo gaat zijn, maar ik denk ook ‘waarom niet’. Als je ziet dat bijvoorbeeld Uggs op het begin een rare schoen was waar weinig wat van wilden weten en toch heel goed aanslaat, dan denk ik dat Stefania dat misschien ook zou kunnen.”

“Je weet niet of dit het wordt, maar het heeft het wel in zich. Nederland is ook een land dat er wel voor open staat, het is meestal een van de eerste landen waar iets aanslaat. Er zit daarnaast ook een groot bedrijf achter dus op het moment dat we zien dat er iets gebeurt, kan daar snel op ingespeeld worden. Maar we willen het neerzetten en uitbouwen van het merk wel met beleid doen.”