TOP

Label to Watch: TD Leather Boots

Unisex is al een paar seizoenen dé trend en dat zal nog wel een tijdje zo blijven. De schoenen van TD Leather Boots passen perfect in dit plaatje. En nog een mooie bijkomstigheid: het bedrijf geeft ieder jaar een deel van de omzet terug aan de Ethiopische gemeenschap, het land waar de schoenen worden geproduceerd. “Als je over Ethiopië hoort, hoor je alleen maar negatieve dingen. Ik wil laten zien dat zelfs in een ontwikkelingsland als Ethiopië, zo een mooi product gemaakt kan worden.”

“Het begon eigenlijk allemaal als een hobby”, vertelt oprichter Tewodros Dechase (daarom ook ‘TD’) aan Schoenvisie. Twee jaar geleden is hij per toeval in de schoenenbranche terecht gekomen. Zonder enige ervaring, maar met een schitterend resultaat.

Hoe is TD ontstaan?

“Ik studeerde fysiotherapie en moest daarvoor vaak naar Ethiopië. Daar zag ik op een dag een kapper met toffe zwarte boots aan. Via hem heb ik een paar voor mijzelf gekocht en eenmaal weer in Nederland waren ook mijn vrienden erg onder de indruk van de schoenen. Ik heb een eigen design gemaakt om kleinschalig aan mijn persoonlijke netwerk te verkopen en daarbij startte ik ook een Instagram-account met mooie foto’s van de boots. Al snel kreeg ik uit alle hoeken van de wereld de vraag waar de schoenen te koop zijn, zelfs uit New York. Ook een winkel in Amsterdam vroeg aan mij of we zaken konden doen. Vanuit daar ontstond het idee om het serieuzer aan te pakken. Ik kreeg er een goed gevoel bij. Voorjaar 2016 is TD Leather Boots officieel opgericht.”

TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (3)

Je had dus geen ervaring in de schoenenbranche…

“Totaal niet. Ik heb fysiotherapie gestudeerd, maar daar doe ik nu niets meer mee, omdat ik dag in dag uit bezig ben met TD. Ik had ook totaal geen idee dat dit een business zou worden. Ik houd ervan om mooie schoenen te dragen, maar nadat ik zo veel aanvragen kreeg, ben ik mij pas echt gaan verdiepen in de productie en de maakwijze. Ik ben daarbij ook best wel een perfectionist. Op het moment dat meesten tevreden zijn, is het voor mij nog niet goed genoeg. Het kan allemaal beter en daarom reis ik om de twee maanden naar Ethiopië om aan de details van de schoenen te werken.”

TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (4)TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (5)

Waarom Ethiopië?

“Ten eerste omdat ik daar de inspiratie vandaan haal en ten tweede omdat ik zelf uit Ethiopië kom. Ik ben daar geboren, maar in Nederland opgegroeid. Als je over Ethiopië hoort, hoor je alleen maar negatieve dingen. Ik wil laten zien dat zelfs in een ontwikkelingsland als Ethiopië, zo een mooi product gemaakt kan worden.”

“Het land is sterk aan het groeien en daar wil ik een bijdrage aan leveren. Vanaf 2018 gaat dan ook een deel van TD’s omzet terug naar de Ethiopische gemeenschap en naar ontwikkelingsorganisaties. Zo investeren we in scholen, ziekenhuizen en ga zo maar door. Daarnaast werk ik nu ook mee aan een project van MVO Nederland en Solidaridad om een duurzaam product te produceren waarbij gebruik wordt gemaakt van natuurlijk gelooid leer.”

TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (9)

Hoe gaat het momenteel met TD?

“Het merk staat redelijk sterk. TD ligt nu in ongeveer vijftien winkels, waarvan een aantal actiever met het merk bezig zijn dan anderen. Ik focus me ondertussen ook op het investeren in online. Daarnaast ben ik nog druk opzoek naar een aantal professionals om het team te versterken en het merk te helpen uitbreiden.”

Wat onderscheidt TD van andere merken?

“Ik maak unisex schoenen waarbij het design vooral erg minimalistisch is. Het doel is ook om duurzame, betaalbare, leren schoenen te maken en dat is met 119,95 tot 129,95 goed gelukt. Daarnaast draait TD ook om het hele verhaal achter de schoenen, dat het uit Ethiopië komt en dat we teruggeven aan de maatschappij.”

TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (7)TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (8)

Hoe zie je de toekomst van TD?

“We willen natuurlijk groeien en authentiek blijven, zowel offline als online en ook internationaal. Van België tot Scandinavië en dan hopelijk uiteindelijk wereldwijd. Ik droom er ook van om mijn eigen productiefaciliteiten neer zetten in Ethiopië, zodat alles intern blijft. Dat maakt het verhaal compleet. Maar alles wel stap voor stap. Je moet goed nadenken voordat je een grote stap neemt. Maar mijn eerste grote droom is in de Bijenkorf liggen.”

TD Leather Boots campagnebeelden 2018 (6)