TOP

Maak kennis met Giulia Shoes: ‘We willen een oplossing zijn voor de retailer, geen probleem’

Giulia Shoes is nog maar een jaar op de markt en is nu al een succesverhaal. Binnen twee maanden strikte het Belgische pumpmerk honderd Franse retailers en nu is het label ook in Nederland te koop. “We hebben een gewilde schoen gemaakt in 29 verschillende kleuren voor een betaalbare prijs zodat iedere vrouw altijd wel bij ons kan slagen.”

Het Belgische schoenenbedrijf Manexco bedacht twee jaar geleden Giulia Shoes, een merk dat draait om één model pumps in 29 verschillende kleuren. “We wilden een merk maken dat meer een oplossing zou zijn voor de retailer dan een probleem”, laat community manager Karolin Brohee aan Schoenvisie weten. Jeremy Siccardi, international trade manager, vult aan: “Als we kijken naar de schoenenretailers van nu, is het zo dat ze twee keer per jaar groots inkopen en veel voorraad moeten houden. Daarnaast gaan ook ieder jaar weer de huurkosten omhoog. Wij wilden daarop reageren door zelf een collectie te maken die (zo goed als) niet verandert en door zelf een grote voorraad te houden.”

Giulia Shoes (1)

Wat is het idee achter Giulia?

“We hebben een gewilde schoen gemaakt in 29 verschillende kleuren voor een betaalbare prijs (69,-) zodat iedere vrouw altijd bij ons kan slagen. De marge is misschien wel wat lager, maar je krijgt er wel stabiliteit en flexibiliteit voor terug. De schoenen hoeven namelijk nooit in de uitverkoop en je kan altijd ruilen. Daarnaast kan er ook uit onze voorraad van 10.000 paar besteld worden, dan heb je binnen 48 uur de schoenen binnen. Voor nu focussen we ons op dit ene model, maar misschien komt daar in de toekomst nog verandering in.”

Er zijn meer merken die pumps maken in verschillende kleuren, wat is er dan zo speciaal aan Giulia?

“Ten eerste zijn de schoenen gemaakt in Europa en daarnaast is de prijs erg scherp. Maar het belangrijkst is misschien wel de voorraad. Op deze manier ontlast je de retailer enorm.”

Giulia Shoes (2)Giulia Shoes (4)Giulia Shoes (5)


Hoe gaat het nu, een jaar nadat de eerste collectie op de markt kwam, met het merk?

Brohee: “We waren eerst bang dat retailers misschien niet zouden bijten, maar gelukkig heeft dat anders uitgepakt. Consumenten en verkopers zijn erg tevreden met het merk en de vele kleuren. Momenteel ligt Giulia in meer dan honderd winkels in België. In Frankrijk zijn we net twee maanden bezig en daar hebben we nu ook al honderd retailers kunnen binden aan het label.”

Het bedrijf groeit wel erg snel, gaat het niet te hard?

Siccardi: “Dat kan, maar we zijn ook bang dat als we niet snel genoeg groeien, dat iemand anders dan hetzelfde gaat doen. Manexco investeert ondertussen ook goed in het merk. Een jaar geleden waren er geen mensen voor de export, maar nu doen we dat met vier werknemers. Giulia heeft logistiek gezien wel een limiet. We kunnen niet te ver weg gaan omdat de schoenen anders te duur worden en we niet meer binnen 48 uur kunnen leveren.”

Giulia Shoes (6)

De schoenen worden sinds een paar weken in Nederland verkocht door ShoeRevolution, hoe is de samenwerking ontstaan?

Siccardi: “Ik was opzoek naar een partner voor Nederland dus ik vroeg bij schoenencentrum Cast of zij misschien wat mensen kenden die ons konden helpen. Ik kreeg een lijst met een stuk of twintig namen mee en één naam trok mijn aandacht, dat was ShoeRevolution. Wij willen ook een revolutie creëren. Zo zijn we uiteindelijk met elkaar in contact gekomen en het klikt erg goed. Nederlandse retailers kunnen nu instappen en dan hebben ze de volgende dag al de schoenen in huis. Ze hoeven dus niet nog zes maanden te wachten.”

Wat is jullie plan voor Giulia in Nederland?

Siccardi: “We willen in maart 2018 ongeveer zestig klanten in Nederland hebben. Tegelijkertijd willen we Giulia ook niet overal hebben liggen, maar gelukkig is het merk heel veelzijdig en past het in veel verschillende winkels. Van designshops tot kledingwinkels en schoenenbedrijven. Bjorn weet daar zijn weg wel in.”

Giulia Shoes (3)Giulia Shoes (7)