TOP

Merkprofiel: Jack Erwin *

Omdat alle mannen toegang moeten hebben tot "geweldige schoenen, die geen fortuin kosten en lang mee gaan", richtten twee vrienden het label Jack Erwin op.

Zoals veel ideeën werd ook schoenenlabel Jack Erwin geboren uit frustratie. Vrienden Lane Gerson en Ariel Nelson waren een paar jaar geleden op zoek naar schoenen voor een bruiloft waar Nelson heen moest.“Gekkenhuis. We konden niets betaalbaars vinden terwijl het budget toch 500 dollar was”, vertelt Gerson aan de Amerikaanse nieuwswebsite Business Insider. “Alles was we konden vinden was erg overstyled. We vroegen ons af wat er gebeurd was met de simpele mannenschoen. Die konden we alleen vinden bij topmerken die 1000 dollar voor een paar vragen.”

SIMPEL EN BETAALBAAR 

En zo ontstond het idee voor een eigen schoenenlabel. Het doel: simpele, kwalitatief hoogstaande mannenschoenen voor 200 dollar maken. Gerson, accountant, en Nelson, werkzaam in de sterke drankindustrie, namen ontslag en gingen aan het werk.

Stap één was kennis opdoen van de schoenenindustrie. Daarna volgde een flinke dosis geluk. Vanwege de hete zomer in New York in 2012 besloot Nelson zijn haar af te scheren. Naast hem bij de kapper zat een man die vertelde hoe hij al 20 jaar in de schoenenindustrie werkte, waaronder als hoofd inkoop bij Ralph Lauren. Het gesprek kreeg een vervolg en de man werkt inmiddels voor Jack Erwin.

GEEN RECLAME OF MARKETING

Door middel van fondsenwerving lieten de vrienden een eerste order produceren in Portugal. In 2013 ging de website online en telde de voorraad 3000 paar schoenen. Twee maanden laten waren ze uitverkocht en telde wachtlijst 4000 namen. Alles zonder reclame of een marketingcampagne. Erwin Jack wist voor miljoenen dollars aan investeren binnen te halen en heeft nu zes mensen in dienst. De focus ligt nu op het perfectioneren van de schoenen en het optimaliseren van het hele design- en productieproces.

Met regelmaat reizen de twee naar Spanje en Portugal. “Hier werken zeer gekwalificeerde vakmensen”, vertellen ze op hun website. “We werken met twee fabrieken die al honderden jaren door dezelfde familie gerund worden.” De collecties bestaan uit vijf stijlen, in twee kleuren (zwart en een bruintint). Er zijn enkellaarzen, schoenen met een gesp en loafers.

MANNEN EN UITERLIJK

Voor het succes heeft Nelson wel een verklaring. “Mannen geven steeds meer om hun uiterlijk en dus ook hun schoenen. Wij vormen deel van een generatie die het verhaal en proces achter de producten die ze consumeren willen begrijpen. Mensen gaan tegenwoordig het internet op om te zoeken naar trends en producten en wij zijn daar op ingesprongen.”